یزد

سه‌شنبه, 29 اسفند 1402

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارگ سریزد به عنوان یک قلعه برای نگهداری گنجینه‌ های قیمتی و یکی از قدیمی ‌ترین صندوق‌ امانت دنیا با وجود خمره‌ها و پستو های متعدد در بین اتاق ‌ها نشان ‌دهنده نوع کاربری و اهمیت آن در دوران باستان است.
این بنای تاریخی شامل 2 بخش قدیم و جدید و فضاهای تفریحی ، اقامتی و رفاهی است که سالانه میزبان خیل مسافران داخلی و شمار زیادی از گردشگران خارجی است.
این قلعه که به ثبت آثار ملی رسیده است در سه طبقه به مساحت هفت هزار و 790 مترمربع و شامل 468 حجره از خشت و گل بنا شد و قدمت آن به دوره حکومت ساسانیان یعنی قرن سوم تا هفتم میلادی باز می‌ گردد.
ارگ سریزد با هدف ذخیره‌ سازی غلات و مواد غذایی مردم و علاوه بر آن محل نگهداری پول، طلا و زیور آلات روستاییان در مواقع هجوم و غارت که در آن نگهداری می ‌شد، ساخته شد.
دور تا دور ارگ ، خندقی به عرض 6 متر و عمق سه تا چهار متر که اولین لایه دفاعی قلعه محسوب می شود، وجود دارد و همچنین چهار طرف آن برج و باروهایی بلند و تسخیر ناپذیر که توسط خندق محصور شده وجود دارد.
همچنین 2 در دارد که یکی در اصلی و دیگری در پشتیبان است که در اصلی آن به صورت متحرک و به وسیله طناب و قرقره‌هایی از سمت پایین به بالا باز و بسته می شده و زمانی که در اصلی به وسیله دشمن شکسته می ‌شد و به درون قلعه راه می‌یافت در دوم بسته و در واقع نقش در پشتیبانی را بر عهده داشته است.
ارگ سریزد که با شماره ثبت 1084 به ‌عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده در حال حاضر بیشتر قسمت‌های قلعه آن توسط بخش خصوصی و با حمایت اداره میراث فرهنگی مهریز مرمت شده است.
روستای سریزد با یک هزار نفر جمعیت در پنج کیلومتری جنوب شهر مهریز و 35 کیلومتری مرکز استان یزد قرار دارد.

برای بازید از روستای قدیمی سریزد و  ارگ زیبای آن با آژانس کاروانسالار کویر یزد همراه شوید.

تلفن: 03536303030

 


بازدید: 5452