یزد

سه‌شنبه, 29 اسفند 1402

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

موزه مارکار 

بی نظیر ترین بنای آجری یزد در میدان مارکار، کوچه هتل پردیسان و یا بلوار منتظرقایم، کوچه میلاد یزد واقع شده است.امروزه به عنوان موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان در ساختمانی با قدمت بیش از 80 سال با معماری بی نظیر و با شکوه قرار دارد. این بنای آجری به عنوان خوابگاه شبانه روزی دانش آموزان دبستان و دبیرستان مارکار مورد استفاده قرار می گرفته است.
بنا دارای معماری خاص می باشد به گونه ای که بیشترین استفاده از نور خورشید و بیشترین ماندگاری انرژی در آن اتفاق می افتد. مجموعه برای تامین آب مورد نیاز از آب انبار، گاو رو، پاکنه و راه قنات استفاده می کرده است که تمامی آنها قابل بازدید می باشند.
همچنین حمام و توالت های قدیمی در محوطه مجموعه، بازدیدکنندگان را با سبک زندگی مردمان در 80 سال پیش آشنا می سازد. موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان در زیر زمین مجموعه قرار دارد. در موزه گردشگران ابتدا با تاریخچه مجموعه آموزشی مارکار و زندگی نامه پشوتن جی دوسابایی مارکار بنیانگذار مجموعه مواجه می شوند.
جشن ها و آیین ها سنتی زرتشتیان، اشوزرتشت نخستین پیام آور ایرانی، گاتها کتاب مقدس زرتشتیان،پوشش سنتی زرتشتیان، زیارتگاه های زرتشتیان مانند چک چک و بنا های شاخص زرتشتیان مانند دخمه و آتشکده یزد از جمله قسمت های موزه می باشند که گردشگران می توانند با آنها آشنا شوند.

ساعت کاری :

صبح ها:     13 -09

عصرها: 20-16

 


بازدید: 5351