یزد

سه‌شنبه, 29 اسفند 1402

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

خرانق به معنی "زادگاه خورشید" درمرکز بخش خرانق، شهرستان اردکان واقع شده است. این روستا در ۸۵ کیلومتری شهر یزد قرار دارد. به استناد "جامع مفیدی" قدمت آن به چهار هزار سال پیش می رسد. روستای خرانق در ناحیه کوهستانی استان یزد واقع شده و هوای بسیار خنک ‌تری نسبت به یزد دارد. امروزه دارای دو بخش جدید و قدیم است که جمعیت روستا در بخش جدید ساکن هستند. هر چند جمعیت زیادی ندارد و آمار ساکنین آن در حال حاضر حدود ۴۳۵ نفر هست اما قدمت این روستا باعث شده تا هر روز گردشگرانی از سرتاسر جهان و به ویژه اروپا به خود جلب کند و در کل  این روستا در اروپا از ایران مشهورتر می باشد.

 این روستا مکان‌های دیدنی زیادی دارد از جمله یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین قلعه‌های مسکونی استان یزد را در خود جای داده است. قدمت این قلعه و برج و باروی آن به دوره ساسانیان برمیگردد. مسجد جامع آن مربوط به قرن دهم هجری قمری است. از دیگر جاهای شاخص در این روستا منار جنبان می باشد. این منار جنبان در سه طبقه و دو راه پله مجزا دارد. کاروانسرای آجری نیز در چهارقسمت مختلف برای چهار فصل سال ساخته شده است.

از دیگر مواردی که منطقه را خاص و مورد توجه ساخته است: وجود معادن سنگ آهن چادرملو، اورانیم ساغند، باریت، روی و گرانیت و همچنین منطقه حفاظت ‌شده دره انجیر با وجود حیواناتی چون کل، بز، میش، قوچ، گربه وحشی، سیاه‌گوش، یوزپلنگ و هوبره است. در ضمن اگر علاقمند به رصد ستارگان هستید مکانی ایده ال می باشد.  

 


بازدید: 6026