یزد

سه‌شنبه, 29 اسفند 1402

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

 

 

 

 

 

 

مجموعه امیرچقماق

 

یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری شهر یزد بوده و به نوعی نماد شهر یزد شناخته می شود. مجموعه‌ امیر چقماق (چخماق) شامل میدان، بازار،آب انبار،بقعه و همچنین چند بخش دیگر بوده (مدرسه، خانقاه،کاروانسرا، چاه آب و حمام) که این بخش ها از بین رفته اند.

اولین سوالی است که به ذهن هر بازدید کننده  می رسد اینکه چرا به این مجموعه امیر چقماق می گویند. 

 

امیر چقماق کیست؟


امیر جلال‌الدین چقماق (چخماق) شامی یکی از امیران و سرداران شاهرخ تیموری بود.او منسوب به شام‌غازان یکی از محلات تبریز بود و در سال ۸۳۶ هجری قمری شاهرخ او را به حکومت یزد منصوب نمود. امیرچقماق در مواقع حساس جنگی از یزد به لشکر شاهرخ می‌شتافت و روابط نزدیک و بسیار مستحکمی با او داشت. وی با الگو گرفتن از بارگاه پادشاهی شاهرخ و با همراهی همسرش فاطمه خاتون به عمران و آبادانی شهر یزد پرداخت. مجموعه‌ای متشکل از تکیه، میدان، حمام عمومی، کاروان‌سراها، خانقاه، قنات‌خانه و چاه آب سرد را ساخت تا یزد را رونق بخشد. اما زمانی که امیر چقماق کار ساخت میدان را به پایان رساند و در حال نظارت به کار ساخت مسجد بود از دنیا رفت و همسرش این مجموعه را کامل کرد و به نام امیر چقماق به یادگار گذاشت.

 

در ضلع شمالی صحن امیر چقماق مسجدی قرار دارد به نام ستی فاطمه یا مسجد جامع جدید.چون بانی ساخت آن یک زن بوده از این رو فاقد مناره می باشد و مقبره فاطمه خاتون همسر امیر  چقماق (معروف به ستی فاطمه) در آن قرار دارد.

 

 

اما آنچه که به این مجموعه زیبایی بخشیده مناره هایی است که بخشی از تکیه امیر چقماق را تشکیل می دهند. نکته قابل توجه آنکه این سردر و مناره ها مربوط به قرن 13قمری و متعلق به دوره قاجاریه است. یکی از نمونه های نادر معماری  در این میدان وجود آب انباری است که تیزی گنبدش در زیر زمین قرار گرفته، دارای 48 پله و چهار بادگیر بوده که دوتای از آنها باقی مانده. کافی است تا روبروی تکیه قرار گرفته و در دومین صفه سمت چپ، در ورودی آب انبار را ببینید.

 

پنچ بادگیری که در این میدان می بینید مربوط به آب انبار پنج بادگیری است که به آن آب انبار ستی فاطمه نیز می گویند. چند سالی است که زورخانه صاحب الزمان بر روی آن دایر گریده و شهرت جهانی پیدا کرده است.

بزرگترین نخل در استان یزد در این محل قرار دارد. این نخل که از سال 1229 قمری در این مکان گذاشته شده ارتفاعش به 8.5 متر و وزنش به دو تن می رسد. در محرم 1396 شمسی بعد از وقفه ای طولانی دوباره این نخل تعمیر گردید و مراسم  نخل گردانی با شکوه هر چه خاص در این محل برگزار شد.

 

 

 

 

 

 :

 

 

 

 

 

 :

 

 

 


بازدید: 6503