یزد

جمعه, 7 اردیبهشت 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

تکذيب يک شايعه ؛ پل تاريخي گرگر استوار ايستاده است

 

تکذيب يک شايعه ؛ پل تاريخي گرگر استوار ايستاده است

معاون ميراث فرهنگي کشور خبر ريزش پل تاريخي گرگر را تکذيب کرده و گفت :‌ اين پل تاريخي در اثر بارندگي‌هاي اخير صدمه ديده اما تنها بخش‌هاي الحاقي آن که در زمان پهلوي ايجاد شده مورد تهديد قرار گرفته است.  

مسعود علويان صدر در گفتگو با ميراث آريا (chtn) گفت : پل تاريخي گرگر به دليلي بارندگي‌هاي اخير و سيلابي شدن بستر رودخانه گرگر صدمات جدي ديده است ،‌به طوري که تا امروز دو بار کارگاه مرمت ايجاد شده توسط سازمان ميراث فرهنگي از بين رفته است.

وي افزود : اين پل سازه هيدروليکي است و بايستي بر اساس ويژگي‌هاي دبي آب و جريان‌هاي سيلابي که در رودخانه وجود دارد نسبت به مرمت و حفاظت آن اقدام کرد.

علويان صدر گفت : پيش از اين مطالعات مربوط به نحوه استحکام بخشي و مقاوم سازي اين اثر تاريخي صورت گرفته و پيمانکاري نيز براي اجرايي کردن طرح مشخص شده است .

وي بابيان اين که پل گرگر از دو بخش تشکيل شده است ،‌گفت : در بخش نخست سازه‌هاي تاريخي قرار دارد که در بستر سنگي واقع شده و از مقاومت لازم برخوردار است .

اين مقام مسؤول گفت : بخش ديگر که امروز در معرض تخريب قرار گرفته است به بخش الحاقي اين اثر مربوط مي‌شود که در دوران پهلوي روي بستر خاکي بدون در نظر گرفتن شرايط لازم ايجاد شده است.

معاون ميراث فرهنگي کشور تصريح کرد : در ارتباط با وضعيت اين پل تاريخي گروهي تخصصي متشکل از کارشناسان آب ،‌فاضلاب ، متخصصان امر و همکاران ميراث فرهنگي استان تشکيل شده و دو بار نيز در اين خصوص تشکيل جلسه داده‌اند.

وي گفت :‌اقدامات لازم براي نجات بخشي اين بخش از اثر صورت گرفته و 26 بهمن ماه نيز جلسه‌اي با حضور متخصصان و نخبگان تشکيل مي‌شود و طي آن برنامه جامع حفاظت و مرمت پل گرگر ارائه خواهد شد.

علويان با اشاره به حضور نيروي انتظامي در اين مکان و جلوگيري از تردد مردم در اين مسير تاريخي گفت : سازمان ميراث فرهنگي از 2 ماه پيش اعلام کرده است به دليل صدمات جدي که هر گونه بارگذاري اضافه بر اين اثر تاريخي وارد مي‌کند ،‌هرگونه تردد ممنوع است.

وي افزود : ما اعلام کرديم اين مسير مسدود است و اگر کسي تا امروز اجازه تردد در مسير تعيين شده را صادر کرده بايد مسؤوليت عواقب اين تصميم را خود عهده‌دار شود.

علويان صدر با بيان اين‌که پيش از اين اعلام کرديم خانه‌هاي مشرف به اين پل نيز در معرض تخريب است ، گفت :‌بر اساس هماهنگي صورت گرفته با شهرداري و به منظور حفاظت و حراست از جان هموطنان عزيز قرار بود اين خانه‌ها نيز تخليه شود.

وي خاطر نشان کرد : معاونت ميراث فرهنگي در راستاي تحقق اهداف خود تمهيداتي را براي حفاظت مناسب‌تر از اين اثر ارزشمند ملي انديشيده است.

fountainhead:

دیدگاه کاربران