یزد

شنبه, 22 اردیبهشت 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

بقعه "قاضي ميرجعفر"از اماکن تاریخی و دیدنی بافق

 

بقعه "قاضي ميرجعفر"از اماکن تاریخی و دیدنی بافق

بافق که شهر معادن ایران و مرکز کویرنوردی ایران لقب گرفته است با بناهای تاریخی و اماکن دیدنی خود نیز چشم هرگردشگری را به خود جلب می کند.یکی از این اماکن دیدنی ، بقعه" قاضی میرجعفر"نام دارد.  

 

 

بقعه "قاضي ميرجعفر" یکی از بقعه های تاریخی شهرستان بافق  با قدمت دوره قاجاریه است که به شماره 2868به ثبت آثارملی ایران رسیده است.

اين بقعه به وسيله " مرمر فاضلي" بر سر آرامگاه  ميرجعفر بنا گرديد. اين بنا كه در فاصله دو كيلومتري شهرستان بافق قرار دارد  ، با مصالح به كار رفته خشت و گل و داراي سقف گنبدي شكل با مقبره اي كوچك از معماری اصیل ایرانی- اسلامی بهره برده است.

در اطراف  این بقعه ، خانه هايي قديمي  با سبك معماري دوره ساساني به چشم مي خورد كه در زير خاك مدفون است.

امیر ابو جعفر احمد مشهور به قاضی میر جعفر از نوادگان امامزاده جعفر (ع) یزد و از سادات عریضی است.مقبره او در 3 کیلومتری بافق از سالیان دور مورد عنایت و احترام مردم بافق بوده است .

بنا بر گفته سالخوردگان قبر مزبور قبلا داخل گودالی قرار داشت که بعدا همسر مرحوم سید عباس فاضلی نماینده مجلس شورای ملی به سال 1330خ قبه و بارگاهی از خشت و گل بر روی آن ساخت.

 گذشتگان بر این باورند که قاضی "میر جعفر" فرمانده مسلمانان اولیه ساکن بافق بوده که در درگیری با کفار که در محل مشهور به دشتخون زندگی می کردند و با محله قاضی 5 کیلومتر فاصله دارد به شهادت رسیده است.

نام کامل قاضی میر جعفر بنابر مندرجات سنگ قبر چنین است :" امیر کمال الدین ابو جعفر احمد بن ابی الحسن محمد بن علی بن محمد بن علی بن عبیدالله محمد العلوی الحسینی العریضی متوفای 577 قمری."

 

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه بافق در مورد این بقعه می گوید: به منظور ساماندهی اساسی به بقعه قاضی میرجعفر طرح جامع این بقعه توسط اداره اوقاف و امور خیریه بافق تهیه شده است.

 

محمدعلی فلاح با تاکید بر ضرورت ایجاد فضای مناسب در بقعه قاضی میر جعفر بافق اظهار نمود: ساماندهی اولیه این بقعه درحال اتمام است و به زودی هیات امنای این مکان نیز معرفی می‌شوند.

 

وی تصریح کرد: برای اجرای مرحله اولیه ساماندهی بقعه قاضی میرجعفر مبلغی افزون بر 20 میلیون ریال از بخش خیری در این مکان هزینه شده است.

 

فلاح با اشاره به سبک‌های معماری به کار رفته شده در این بقعه، گفت: مصالح به کار رفته در بنا خشت و گل و دارای سقف گنبدی شکل با مقبره‌ای کوچک است.

 

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه بافق خاطرنشان کرد: با توجه به شروع کار خدام افتخاری این بقعه، برنامه زیارتی این مکان مقدس از ساعت پنج عصر تا 10 شب است.

 

محوطه يا تپه‌هاي باستاني مشهور به قاضي ميرجعفر  هم در فاصله‌ 7 كيلومتري شرق مركز بافق به مركزيت بقعه مشهور امامزاده عبدالله بن موسي بن جعفر و در مجاورت روستاي صدر آباد قرار دارد. بررسي‌هاي مطالعاتي اين محوطه با هدف اجراي طرح توسعه و فضا سازي محوطه باستاني مقبره قاضي مير جعفر چند سال پیش به اجرا درآمد.

بررسي مطالعاتي بر روي اين محوطه، منجر به شناسايي آثار معماري پراكنده از ادوار مختلف در منطقه شد.

اين كاوش‌ها عمدتا در لايه‌هاي مختلف زمين انجام شده كه بقايايي از معماري، سفال‌هاي شكسته لعاب دار و بدون لعاب و آثار سوختگي احداث كوره‌‌اي قديمي (دوره‌هاي اسلامي) مشاهده گرديد که به طور كلي در اقدامات باستان شناختي اين محوطه چنين استنباط مي‌شود كه تپه مذكور نخستين بار توسط انسانهايي مورد سكونت قرار گرفته كه در فرهنگ معماري و شهرسازي از خشت‌هاي گلين با ابعاد بزرگ استفاده مي‌كردند و بعد از يك دوره‌ كوتاه فترت، مجددا لايه‌هاي مربوط به دوره‌هاي اسلامي كه نتيجه در معماري باقيمانده از مسجد قديم ابعاد خشت‌هاي به كار رفته كوچكتر و به ويژه در معماري بناهاي دوران اسلامي از خشت‌هاي بناهاي قديمي‌تر احتمالا پيش از اسلام استفاده مي‌كردند.

گفتنی است تپه های باستانی قاضی میر جعفر، یکی از سایتهای تاریخی استان است و قدمت آن به دوره پیش از اسلام باز می گردد در تاریخ 79/8/16 و به شماره ثبتی 2868 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

امیرترقی نژاد

.

fountainhead:

دیدگاه کاربران