یزد

پنجشنبه, 9 فروردین 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

 

استاد حسین حیدرزاده، بنیانگذار موزه سکه و مردم شناسی یزد درگذشت

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد،حسین حیدرزاده متولّد ۱۳۱۳ در یزد، باعناوین پیشکسوت فرهنگی استان، قهرمان کشتی استان و اولین فعال درعرصه آموزش کودکان استثنایی و پدر موزه، دریزد شناخته می شود. او در کنار شغل معلمی به طلا سازی که از حرفه های تخصصی و سنتی مردم یزد بوده، پرداخت و در میان بازاریان نیز به نیک نامی و خوشنامی شهرت داشت، چرا که ۶۰ سال در این حرفه نیز زحمات زیادی را متحمّل شد و با افتخار به عشق و علاقه خود در این راه از مادیات چشم پوشی کرد و این در حالی بود که ایشان درآمد حاصل شده از هر دو حرفه را صرف اندوختن گنجینه ای ارزشمند می کرد.  

تلاش‌های بسیار حسین حیدرزاده در جهت حفظ شناسنامه تاریخی ملت

حسین حیدرزاده از سال ۱۳۳۰ دلسوزانه و با علاقه شدید که در پشت آن فکر و اندیشه ای بکر نهادینه شده بود به جمع آوری آثار باستانی و عتیقه های این مرز و بوم همت گماشت چرا که وی در شهری می زیست که مهد آثار تاریخی و گنجینه باستان شناسی ایران بود؛ ولی به دست افراد سودجو از کشور خارج شده و چه بسا در فراتر از مرزهای ایران آنچه میراث آریایی بود به بهائی ناچیز به تاراج می رفت و ایشان شاهد رفتار چنین افرادی بوده است.

ولی تا آنجا که در توان داشت از درآمد و زحمات خود برداشت کرده و حتی گاه از مخارج معیشتی زن و فرزندان خود می کاست تا بتواندشناسنامه تاریخی ملت خود را از چنگال دزدان فرهنگ خریداری کرده و در خانه شخصی خود پنهان دارد.

این کار سالیان متمادی به طول انجامید تا آنجا که وی جوانی و هر چه در توان داشت را در این راه صرف نمود تا گنجینه ای غنی از سکه ها و میراث باستانی جمع آوری شد.

در سال ۱۳۸۰ آقای حیدرزاده بر آن شد تا آنچه از میراث فرهنگی و گنیجنه تاریخی ایران جمع آوری نموده است را در دسترس علامندان تمدن این مهد کهن قرار دهد تا همگان از نزدیک با تاریخچه ایران آشنایی پیدا کنند.
در سال ۱۳۸۳موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده به عنوان یکی از غنی ترین موزه های ایران آغاز به کار نمود

در خرداد ۱۳۸۳ موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده در خانه عرب زاده که از بناهای قدیمی دوره قاجاریه است و در ضلع شمال شرقی بافت قدیمی شهر در محله فهادان واقع شده است؛ رسماً افتتاح شدو به عنوان یکی از غنی ترین موزه های ایران در همان سال آغاز به کار نمود .

از نظر تاریخی این موزه از نوادر کشور است که: شامل مجموعه سکه های قدیمی طلا نقره، مس، برنج و… مربوط به ۴۲ دوره تاریخی از هخامنشیان تا معاصر است که بالغ بر ۴۵۰۰عدد است. سکه طلا و نقره عباس بن مامون و احمد بن علی سامانی و سکه جلوس کریم خان زند و سکه نادرشاه با اشعار شیعی از معروفترین این سکه هاست. مجموعه اسکناس های قدیمی از زمان ناصرالدین شاه تا کنون در این موزه نگهداری می شود.
از نظر مردم شناسی موزه به یادگار مانده از این استاد پیشکسوت شامل مجموعه زینت آلات بوده است

این مجموعه زیورآلات در انواع گردنبد، دستبند، خلخال و…، مجموعه قفل های دست ساز از ۴ گرمی الی ۱کیلوگرم، مجموعه تسبیح در انواع ساده، نقره کوب، عقیق، کهربا و یسر بیش از ۲۰۰عدد، مجموعه زنجیرهای یزدی، مجموعه انگشتر و مهر عقیق و برنجی بیش از ۴۰۰ عدد، مجموعه ترازو و قپان در اندازه های مختلف، مجموعه منقل و سماور، مجموعه ابزار جنگی و سلاح های سرد و گرم بعضاً طلاکوب، مجموعه وسایل تزیینی و دکوری، مجموعه وسایل طبخ غذا شامل دیگهای مسی و سنگی، تپو و خمره و سینی های کنده کاری شده و… ، مجموعه وسایل روشنایی شامل قندیل، چراغ های پیه سوز، چراغ های روغنی و فانوس های شمعی مشبک، فانوس های نفتی، چراغ توری و چراغ هدایت کننده قطار و نیز تعداد زیادی از اشیاء با ارزش مردم شناسی شامل وسایل حمام و ابکشی از چاه و… است.

حسین حیدرزاده، از اساتید و متخصصین علم سکه شناسی و بنیانگذار موزه سکه و مردم شناسی یزد، پس از سال‌ها خدمت، امانت‌داری و کمک به احیای فرهنگ، هنر و تمدن ایران به‌عنوان موزه‌داری فعال و دلسوز، ، سرانجام در واپسین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ و همزمان با هفته میراث فرهنگی در اثر عارضه قلبی به‌دیدار حق شتافت.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در پیامی درگذشت این استاد برجسته را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت سید مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد به این شرح است:
انالله و انا الیه راجعون

با نهایت تاسف درگذشت موزه دار برجسته، استاد و متخصص علم سکه شناسی ، پیشکسوت فرهنگی استان، استاد حسین حیدرزاده را به جامعه موزه داری، عموم علاقه مندان عرصه فرهنگ و هنر استان و خانواده محترم این استاد فرهیخته تسلیت عرض می نماییم.

اوکه با دغدغه فرهنگ و تمدن ایران تمام عمر خویش را وقف این خدمت بزرگ کرد، الگویی برای تمامی دلسوختگان این حوزه به‌شمار می‌رود.

از درگاه ایزد متعال برای آن مرحوم مغفرت و رحمت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت می نماییم.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

 

fountainhead:

دیدگاه کاربران