یزد

جمعه, 10 فروردین 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و تمامی خبرهای پیرامون آن این روزها به یکی از موضوعات مورد بحث در بین صاحب نظران  و حتی مردم کوچه و بازار تبدیل شده است. مهمترین سوال اما شاید تاثیری است که اجرای این طرح در زندگی هر ایرانی ایفا خواهد کرد. سوالی که پاسخ دادن به ان نیاز به اطلاعا ت بیشتر و صد البته زمان بیشتری دارد.

اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و تمامی خبرهای پیرامون آن این روزها به یکی از موضوعات مورد بحث در بین صاحب نظران  و حتی مردم کوچه و بازار تبدیل شده است. مهمترین سوال اما شاید تاثیری است که اجرای این طرح در زندگی هر ایرانی ایفا خواهد کرد. سوالی که پاسخ دادن به ان نیاز به اطلاعا ت بیشتر و صد البته زمان بیشتری دارد.

اما یکی از موضوعاتی که می توان در این خصوص به آن پرداخت تاثیری است که گردشگری در ایران از اجرای این طرح می گیرد.

پس از اعلام بخشی از جزییات طرح هدفمندی یارانه ها از سوی دولت، واکنش های مختلفی از طرف گروه ها و صاحبان صنایع صورت گرفت که واکاوی آن قابل تامل است. اما باید در این میان به راهکارهایی اندیشید که به وضعیت گردشگری در این میانه سر وسامانی دیگر بدهد.

باید پذیرفت صنعت گردشگری بر اساس لوازم حمل و نقل مسافر، هزینه های اقامتی، گشت شهری و ... تعریف می شود که به صورت یک زنجیره ای کاملا مشخص و تاثیر پذیر با هم در ارتباط هستند و هرگونه تغییر قیمت در هر بخش به سایر بخش ها هم نیز می رسد و این تاثیر تا انتهای زنجیره ای ادامه پیدا می کند. برای روشن تر شدن این نکته مثالی قابل تامل است. حمل و نقل از نقطه ای به نقطه دیگر یکی از مهمترین بخش های تاثیرگذار در صنعت گردشگری است. یکی از مهمترین پارامترهای این بخش، سوخت است و اگر سوخت به هر دلیلی افزایش قیمت پیداکند علاوه بر زیاد شدن هزینه بار، مسافر ،گران شدن بلیط هواپیما و بقیه وسایط حمل ونقل، نرخ کالاهای تولیدی گردشگری هم صعود پیدا می کند.»

 آنچه در این میان مهم است و در واقع یکی از اهداف طرح هدفمندی یارانه ها نیز می باشد خودکفا شدن صنایع است.  نباید منتظر باشیم که دولت حتما یارانه خاصی را به صنعت گردشگری اختصاص بدهد که اگر هم چنین شد این کمک صرفا برای سپری شدن دوره گذار است. و بعد از آن همه شرایط به حالت قبلی خود بر می گردد به این دلیل اجزای این صنعت باید خودشان را تجهیز کنند تا بتوانند بدون کمک دولت نیز به حیات خود ادامه بدهند.

افزایش بهره وری و استفاده مناسب از امکانات در حوزه حمل و نقل را به عنوان روشی برای استقلال این جز از گردشگری است. هواپیما ها معمولا پروازهای روزانه خود را با کمی تاخیر انجام می دهند در حالی که اگر این تاخیر را به حداقل یا به صفر برسانند دیگر زیان این تاخیر متوجه شرکت های هواپیمایی و مسافران نشده بلکه با از بین بردن آن تعداد مسافرانی که درپرواز ها جابه جا می شوند زیاد شده و به همان نسبت درآمد افزایش پیدا می کند.یا به طور مثال در حمل و نقل جاده ای میزان مصرف سوخت کامیون های حمل بار، 55 لیتر به ازای 700 کیلومتر مسافت است در حالی که اگر این کامیون ها با انواع پیشرفته‌تر جایگزین شوند، میزان مصرف سوخت در این مقدار مسافت 25 لیتر کاهش می یابد.»

 برای فراهم کردن شرایط رشد اقتصادی در مراکز اقامتی گردشگری و ایجاد تناسب درمیزان و کیفیت خدمات ارائه شده با تعداد ستاره و درجه هتل‌ها باید امکان تامین درآمد از محل های دیگر برای هتل داران فراهم شود.

در حال حاضر با وجود مراکز اقامتی استیجاری و استاندارد نبودن خدمات ارائه شده با سطح جهانی 60 درصد هتل ها خالی و بدون مسافر است در صورتی که اگر حمایت دولتی وجود داشته باشد فضای رقابتی در هتل ها ایجاد شده و باعث افزایش کیفیت خدمات و رونق هتلداری می شود.

 باید بپذیریم در همه جای دنیا هزینه‌های هتل علاوه بر فروش اتاق‌ها از فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی مستقر در خود مرکز خدمات رفاهی گردشگری تامین می شود ولی در اکثر هتل های ما رستوران ها جدا بوده و و هزنیه هایی را برای مرکز اقامتی و گردشگری ایجاد می کند و این یعنی تحمیل هزینه اضافی بر مراکز خدماتی و گردشگران.

باید اذعان داشت بیشترین تاثیر هدفمندی یارانه ها را بدون در نظر گرفتن سهم گردشگری، در حوزه حمل و نقل  خواهد بود. اولین تاثیر حذف یارانه از صنعت گردشگری متوجه صنعت حمل و نقل و دومین اثر آن با افزایش قیمت حامل های انرژی از قبیل سیستم های سرمایشی و گرمایشی و بالا رفتن قیمت خدمات ارائه شده بر هتل داری خواهد بود.»

به نظر میر سد هنوز طرحی توسط ارگان های مختلف برای برای جلوگیری از نوسانات ناشی از هدفمندی یارانه ها بر صنعت گردشگری ارائه نشده است . با توجه به دیدگا ههای اعلام شده در خصوص دوره گذار در طول هدفمند کردن یارانه ها باید برنامه های مفصل برای اجرا در زمان رکود احتمالی اقتصادی پیش بنیی شود تااین صنعت از مرز ورشکستگی به سلامت عبور کند.

   تاریخ ثبت: 1390/02/14     |     تعداد بازدید: 1480 |