Yazd

Friday, 31 Farvardin 1403

Online Booking

 

 

مرمت کاشی کاری گنبد مسجد جامع یزد

کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد، از مرمت و بهسازی کاشیکاری گنبد مسجد جامع یزد خبر داد.  

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد:

” مجید علومی” کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد با اعلام این خبر، در خصوص ویژگیهای معماری گنبد این مسجد گفت: گنبد مسجد جامع از نوع دو پوسته گسسته و دارای تزئینات کاشی کاری به صورت معقلی و کوفی بنایی می باشد.

او در ادامه ضمن اشاره به اینکه بخشی از کاشی های ساقه گنبد که دارای تزئینات خط کوفی بنایی، با کاشی نره مزین به نام الله می باشد، بدلیل اینکه در ضلع شمالی واقع شده، بیشتر در معرض فرسایش محیطی چون باد، باران و آفتاب بوده و این امر سبب تخریب ملات و اندود آنها شده است.

علومی با این توضیح که عملیات مرمتی این بنا توسط استادکار مجرب و نیرهای امانی اداره کل انجام می شود، در خصوص مراحل انجام پروژه گفت:

پس از مستند نگاری کاشیها در محل تخریب شده، آنها را از بستر کار جدا کرده و مجدداً بر روی طرح اصلی چیده، سپس به صورت ریختن تخمیر با دوغاب گچ مسلح به صورت سنتی، بر روی سطح ساقه گنبد بازگردانده می شود.

لازم به ذکر است مسجد جامع کبیر یزد یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی جهان به شمار می‌رود، که به دستور گرشاسب از نوادگان علاء‌الدوله کالنجار ساخته شده و بنای اصلی مسجد کنونی از آثار سید رکن الدین محمد قاضی است.

از امتیازات هنری و معماری این مسجد می‌توان به قدرت و استواری کاشی ‌کاری‌ های نفیس و زیبای لاجوردی آن اشاره کرد.

بلندای مناره‌ ها و اینکه کاشی‌ کاری منحصر به فردی حتی در اوج مناره‌ها انجام شده، تعجب همگان را بر می‌انگیزد، زیرا این مناره‌ها هرچه به سمت بالا رفته باریکتر شده ، از اینرو ظرافت کاشی‌کاری در این ارتفاع به واقع قابل تحسین است.

گفتنی است : قدمت این مسجد به قرن هشتم هجری قمری بر می ‌گردد و به شماره ثبتی ۲۰۶ در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 

fountainhead: http://portal.yazdcity.ir/%d9%85%d8%b1%d9%85%d8%aa-%da%a9%d8%a7%d8%b4%db%8c-%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c-%da%af%d9%86%d8%a8%d8%af-%d9%85%d8%b3%d8%ac%d8%af-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9-%db%8c%d8%b2%d8%af/

Post a comment