یزد

شنبه, 1 اردیبهشت 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

اولین های تاریخ را در یزد ببینید

 

اولین های تاریخ را در یزد ببینید

یزد اینقدرآثار تاریخی و جاذبه گردشگری دارد که وقتی به این شهر تاریخی مسافرت می کنیددرحیرت وشگفتی می مانید که باید برای دیدن این همه آثار و ابنیه تاریخی به کدام مکان سر زد؟ نگران نباشید ما شما را دعوت به اولین ها در استان یزد می نماییم تا علاوه براینکه اولین های تاریخ را در یزد ببینید،وقت شما هم در گردش ازآثارتاریخی به بهینه و درستی صرف شود.  


بافت تاریخی شهر یزد که از برخی خانه های تاریخی دوره ایلخانی تشکیل شده ؛شامل محلاتی نظیر فهادان، كوچه بیوك، خرمشاه، سرجمع، میرقطب، یعقوبی، شش بادگیری و … است كه محله فهادان از قدیمی ترین محلات قدیمی شهر یزد محسوب می شود.
برای همین در اولین قدم با پیاده روی در بافت تاریخی بوی خشت خام را در دومین شهر تاریخی جهان در محله فهادان احساس نمایید. در این محله است که که بعد از گذشت و دیدن برج و باروهای تاریخی یزد به زندان اسکندر می رسید.درافسانه ها آمده که اسکندر پس از ورود به ایران دریزد قلعه ای برای زندانیان وبازماندگان دولتی ساخت. درکنار زندان اسکندر ، بقعه دوازده امام از بناهای دوره سلجوقی قرار دارد. گنبد آجری این بقعه در شمار آثار مهم هنر سلجوقی به شمار می‌رود.
این بقعه قدیمی ترین بنای موجود در شهریزد قلمداد می گردد. اهمیت این بنا بیشتر به لحاظ معماری و گنبد آجری آن است و در زمره شاهکارهای هنر سلجوقی به شمار می رود.
قدیمی ترین ساعت شهری ایران در میدان وقت الساعت یزد نصب شده است. این ساعت آفتابی به استناد کتاب جامع مفیدی نخستین ساعت شهری است که فردی به نام ابوبکر ساعت ساز یزدی آن را در سال 725 هجری قمری در مدرسه رکنیه در جوار مسجد جامع یزد نصب کرد. این مکان بعدها به نام میدان وقت الساعت شهرت یافت.
مسجد جامع کبیر یزدهم یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی جهان به شمار می رود و به جرات می توان گفت دارای بلندترین مناره های جهان است. بنای این مسجد با عظمت قرنهاست که از فراسوی تاریخ تمدن این سرزمین می درخشد.
دو مناره مسجد که ارتفاع تقریبی آن از کف تا نوک به بیش از 52 متر می رسد، دارای قطری در حدود هشت متر است که در دوره صفوی به بنا افزوده شده اما در سال 1313 هجری شمسی فرو ریخت و دوباره تجدید بنا شد. بلندای این مناره ها و اینکه کاشی کاری منحصر به فردی حتی در اوج مناره ها انجام شده است.


بادگیر باغ دولت آباد یزدنیز در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی 270 ساله به عنوان بلندترین بادگیر جهان به حساب می آید. این بادگیر که نمونه ای از معماری دوره زندیه را داراست در سال 1160 هـ.ق توسط محمدتقی خان یزدی مشهور به خان بزرگ سرسلسله خوانین یزد ساخته شد.
این بادگیر ارتفاعی به طول 33 متر و 80 سانتی متر دارد و از خصوصیات باارزش هشت ضلعی بودن آن است که باعث می شود باد در هر جهت به راحتی و به سرعت به قسمت زیرین آن هدایت شود و پس از برخورد به سطح آب حوضچه زیر بادگیر، هوای خنکی در داخل آن ایجاد کند.پس برای دیدن بلندترین و منحصر به فرد ترین بادگیرهای جهان غافل نشوید.
دیدن دخمه تاریخی شهر یزد هم خالی از لطف نیست .دخمه محلی است که زرتشتیان، مردگان را بر طبق آداب دینی در آن می نهادند اما از وقتی که به دفن کردن در گورستان پرداخته اند، استفاده از دخمه متروک شده است. بیشترین این دخمه ها در یزد قرار دارد چون در این شهر زرتشتیان زیادی زندگی می کردند. دخمه قدیمی یزد حدود50 سال است که دیگر مورد استفاده نیست، دخمه مانکجی لیمجی هاتریا، دخمه چم تفت، دخمه شریف آباد اردکان، دخمه ترک آباد اردکان تنها نام تعدادی از دخمه های زیاد موجود در یزد است. سرپرستی این دخمه ها را انجمن زرتشتیان بر عهده دارد.
در عین حال آتشکده زرتشتیان هم در این طرف همیشه مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی بوده است.بنای فعلی باهمت وکمک مالی زرتشتیان یزد وپارسیان هندوستان احداث گردیده است.ساختمان آتشکده بامعماری زیبای برگرفته ازهنر معماری هخامنشیان دروسط حیاطی بزرگ سرسبز وبربلندی قرارگرفته وبرپیشانی عمارت نقش«فروهر» جلوه گراست.
در این میان شهرستانهای دیگر یزد هم می تواند برای شما جذاب و دیدنی باشد.پس اگرقصد دارید قدیمی ترین بنای ساخته شده از خشت در دنیا را ببینید باید یه سر به شهرستان میبد در 35کیلومتری شهر یزد بروید. این بنای قدیمی نارین قلعه یا کهندژ است که بر فراز تپه ای بلند بنا شده و بر تمامی ‌شهر میبد و پیرامون آن دید دارد. خوب است این نکته را هم بدانید که تاکنون کشوری ادعا نکرده بنایی قدیمی تر از کهندژ میبد دارد.
طولاني ترين قنات ايران به نام "قنات زارچ" با طول صد کيلومتر هم در استان يزد قرار دارد. اين قنات يکي از قدیمی ترین قنات هاي ايران به شمار مي آيد که سابقه اي بيش از سه هزار سال دارد. طول کوره قنات زارچ بيش از ۷۱ کيلومتر بوده و تعداد چاه هاي آن دو هزار و ۱۱۵ حلقه شمارش شده است.
دراین میان ،سرو چهار هزار ساله ابرکوه رانیز می توان مسن ترین موجود زنده جهان نامید.این درخت کهنسال با 25 متر ارتفاع 18 متر محیط و 5.11 متر اندازه دور تنه در قلب ایران زنده و سبز است و آرام آرام زندگی می کند.
ساخت مسجد جامع فهرج واقع در 30 کیلومتری شهر یزد هم به نیمه اول قرن اول هجری برمی گردد. این مسجد، تنها مسجد جهان اسلام است که ساختمان آن از ابتدا تاکنون هیچ تغییری نکرده است. اگرچه در میان باستان شناسان اختلاف نظر وجود دارد اما ظاهرا مسجد جامع فهرج قدیمی ترین مسجد ایران است. مسجد جامع فهرج کماکان زنده و پویا بوده و در آن نماز جماعت برپا می کنند.

غیر از همه جاذبه های منحصر به فردی که در شهر یزد وجود دارد، می توان تنهاترین کاروانسرای دایره شکل ایران را هم در شهرستان مهریز در مسیر یزد به کرمان مشاهده کرد. کاروانسرای زین الدین یکی از 99 کاروانسرایی است که شاه عباس در ایران ساخته با این تفاوت که معماری آن دایره ای است. اکنون از این کاروانسرا به عنوان یک اقامتگاه سنتی و جاذبه گردشگری یاد می شود. می گویند که اقامت در این کاروانسرای 400 ساله و دیدن آسمان پر ستاره اش امری است که با آن تجربه سفر به یزد، تاریخی ترین شهر جهان کامل می شود.

fountainhead:

دیدگاه کاربران