یزد

جمعه, 10 فروردین 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

مكان‌هاي شاخص يزد به مسافران نوروزي معرفي مي‌شوند

 

مكان‌هاي شاخص يزد به مسافران نوروزي معرفي مي‌شوند

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد گفت:‌ در بسته‌هاي فرهنگي كه نوروز در اختيار مسافران قرار داده مي‌شود، بناهاي شاخصي كه از نظر معماري و تاريخي در دسترس هستند، به مسافران نوروزي معرفي مي‌شوند.  


بهرام رضايي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به آغاز كار ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي در استان يزد، بيان كرد:‌ براساس رسالت اين ستاد، دستگاه‌هاي مختلف مشغول آماده كردن اين استان براي ورود مسافران نوروزي هستند. همچنين كميته‌هاي مختلف در حوزه‌هاي ميراث فرهنگي‌، گردشگري‌، امنيت،‌ حراست‌ و نظارت بر اماكن اقامتي ـ پذيرايي اقدامات خود را براي فرارسيدن نوروز آغاز كرده‌اند.


وي با اشاره تعامل خوبي كه اين اداره كل با وزارت ارشاد و اداره‌ي اوقاف استان يزد در حوزه‌ي آماده‌سازي اماكن متبركه براي حضور گردشگران نوروزي در اين استان برقرار كرده است، گفت:‌ در كنار اين تعامل‌ها، اداره كل آموزش و پرورش و سازمان پايانه‌ها و حمل‌ونقل استان يزد نيز هماهنگي‌هايي را در حوزه‌ي جابه‌جايي و اسكان مسافران نوروزي انجام داده‌اند.


او ادامه داد: ايجاد توقف‌گاه‌هايي در محورهاي اصلي استان يزد برنامه‌ريزي شده است و در حاشيه‌ي روستاها، بازارچه‌هاي صنايع دستي و سوغات با هدف استفاده و حضور بيشتر مسافران نوروزي طرح‌ريزي شده‌اند.


رضايي با اشاره به كنترل و نظارت ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي بر صنوف مختلف استان يزد در نوروز، گفت: در اين ايام، با همكاري بخش‌هاي مختلف و دستگاه‌هاي متولي مديريت شهري، برنامه‌هاي فرهنگي‌، مسابقه‌ها و معرفي جاذبه‌هاي فرهنگي، گردشگري و مذهبي استان انجام مي‌شود. همچنين برنامه‌هايي در حوزه‌ي يزدشناسي‌، آيين و رسوم مردم يزد و فرهنگ گذشته‌ي آن‌ها در زمان تحويل سال در نوروز برگزار مي‌شود.


مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد همچنين با اشاره به هماهنگي‌هايي كه انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي استان يزد با اين اداره كل براي برگزاري تورهاي ارزان‌قيمت يزدگردي انجام داده است، اظهار كرد: در نوروز، ميدان اميرچخماق به‌عنوان مكاني كه همه‌ي مسافران نوروزي از آن ديدن مي‌كنند، برنامه‌هاي فرهنگي‌ و ورزشي‌ را مانند ورزش‌هاي پهلواني برگزار مي‌كند.


او با بيان اين‌كه اين اداره كل آمادگي برگزاري نمايشگاه‌هاي صنايع دستي را در موزه‌هاي سراسر استان دارد، با اشاره به هماهنگي‌هايي كه اين اداره كل با سازمان تبليغات اسلامي انجام داده است، ادامه داد: در نوروز، روحانيون در كمپينگ‌هايي كه براي استقرار مسافران نوروزي تعبيه شده‌اند، براي برگزاري نماز حضور مي‌يابند. همچنين با حضور در مساجد و امكان متبركه، به برطرف كردن مشكلات شرعي مسافران نوروزي مي‌پردازند.


رضايي به حضور راهنمايان تور در نقاط مختلف استان يزد اشاره كرد و گفت: در مكان‌هايي كه راهنمايان تور مستقر مي‌شوند، محصولات و بسته‌هاي فرهنگي و بروشوري از بناهاي تاريخي و كتابچه‌ي راهنماي گردشگران به مسافران داده مي‌شود.


وي با اشاره به اين‌كه مدت اقامت مسافران نوروزي در استان يزد معمولا بيشتر از سه روز نمي‌شود، بيان كرد: بايد با برنامه‌ريزي، بناهاي تاريخي را كه به آن‌ها توجه چنداني نمي‌شود، به مسافران نوروزي معرفي كرد.


به گفته‌ي او، استان يزد يك‌هزار و 538 اثر تاريخي ثبت‌شده در فهرست آثار ملي و دوهزار هكتار بافت تاريخي دارد. به همين دليل، اين اداره كل در نظر دارد بناهاي تاريخي را كه از نظر معماري شاخص‌اند و دسترسي به آن‌ها بهتر است، بيشتر به مسافران و گردشگران نوروزي معرفي كند.

fountainhead:

دیدگاه کاربران