یزد

جمعه, 31 فروردین 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

عمليات مرمت ابنيه بافت تاريخي سريزد بازبيني شد

 

عمليات مرمت ابنيه بافت تاريخي سريزد بازبيني شد

مديرکل ميراث ‌فرهنگي، صنايع ستي و گردشگري استان يزد همراه با معاون معماري و شهرسازي وزارت مسکن از عمليات مرمت و بازسازي آثار و ابنيه بافت تاريخي سريزد بازديد کرد.  


بهرام رضايي در گفتگو با ميراث آريا(chtn) با بيان اين مطلب به بازديد خود از بافت تاريخي و مناطق گردشگري سريزد شهرستان مهريز همراه با معاون معماري و شهرسازي وزارت مسکن، معاون وزير راه و ترابري و جمعي از کارشناسان مسکن و شهرسازي اشاره کرد.

وي هدف از اين بازديد را نظارت بر روند عمليات مرمت و بازسازي آثار و ابنيه تاريخي منطقه از نزديک عنوان کرد و گفت: شهرستان مهريز که قدمت آن به پيش از اسلام مي‌رسد داراي يک بخش مرکزي و پنج دهستان است.

اين مقام مسوول منطقه گردشگري سريزد را داراي جاذبه‌هاي گردشگري چون قلعه بزرگ، چاپارخانه، رباط نو و کهنه، حمام اسدان، مسجد پاي برج، دروازه شهر فرافر و خانه‌هاي ارزشمند تاريخي توصيف کرد و افزود: از جمله اقدامات مرمتي انجام شده در اين منطقه مي‌توان به ساماندهي معابر اصلي، مرمت کاروانسراي کهنه و بادگير خانه خوانين زاده اشاره کرد.

وي با اشاره به بازديد از ارگ و چاپارخانه، قلعه و خانه‌‌هاي تاريخي روستاي سريزد و بافت قديم و منطقه باستاني فرافر، بيان داشت: عمليات مرمت قلعه سريزد، خانه مدرسي، آب انبار سربالا، ساخت کلک حسينيه پاي نخل، مرمت چاپارخانه و محوطه سازي از ديگر اقدامات مرمتي در اين منطقه است.

معاون شهرسازي و معماري وزارت مسکن نيز در حاشيه اين بازديد با اشاره به طراحي الگوي نقشه‌‌هاي ساختماني کشور در هشت اقليم مجزا، افزود: با توجه به اجراي طرح تحول اقتصادي و قانون هدفمندسازي يارانه‌‌ها، يکي از محوري ‌ترين فعاليت وزارت مسکن، تهيه و اجراي طرح‌ هاي الگوي معماري با اقليم‌هاي متفاوت در سطح کشور است.

ميرمحمد غراوي اضافه کرد: براساس اين طرح، صرفه جويي انرژي، استفاده از مصالح بومي در مناطق، رعايت برخي از اقدامات فني شامل عايق کاري سقف و بدنه جداره بيروني ساختمان از جمله الگوي معماري با شرايط اقليمي خاص است.

وي چگونگي استقرار شهرها در پهنه کشور، سلسله مراتب ميان شهرها به منظور تسهيل و مديريت سرزمين، خدمت رساني به مردم و پيشنهاد چارچوب مقررات ساخت و ساز در کاربري‌‌هاي مجاز زمين‌هاي سراسر کشور را از ديگر اهداف اجراي اين طرح‌ها عنوان کرد.

fountainhead:

دیدگاه کاربران