یزد

شنبه, 1 اردیبهشت 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

ثبت جهاني نوروز باعث پيوند ملل مختلف شده است

 

ثبت جهاني نوروز باعث پيوند ملل مختلف شده است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از برگزاري اجلاس وزراي فرهنگ اكو طي روزهاي آينده خبر داد و گفت: يكي از محورهايي كه باعث پيوند كشورهاي مختلف شركت كننده در اين اجلاس شده موضوع ثبت جهاني نوروز است.  

'سيدمحمدحسيني' روز يكشنبه در آيين رونمايي از نمايه نوروز و چند نمايه ديگر در ساختمان دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي وزارت ارشاد، افزود: از سال گذشته كه نوروز به ثبت جهاني رسيد اين امر استقبال گسترده كشورهاي مختلف بويژه فارس زبان را به دنبال داشت.
حسيني توجه به مقوله فرهنگ نوروز را مورد تاكيد قرار داد و گفت: بايد اين فرهنگ آنگونه كه با فرهنگ اصيل مردم ايران سازگاري دارد براي تاثير گذاري بيشتر به ملل مختلف معرفي شود.
وي با بيان اينكه سال گذشته گام هاي اوليه و اساسي در اين راستا برداشته شده است ، از برگزاري هرچه باشكوهتر و پربارتر اين فرهنگ اصيل و سنت ديرينه با حضور مسئولان كشورهاي مختلف به ويژه كشورهاي فارس زبان در آينده نزديك در تهران خبر داد.
حسيني در ادامه استقبال ملل مختلف از اين آيين و فرهنگ را بي نظير توصيف كرد و گفت: هم اكنون با توجه به اين امر نياز است كه از سوي محققان، پژوهشگران و فعالان در اين حوزه تحقيقات و تلاش گسترده تري براي معرفي هرچه بهتر اين آيين بعمل آيد.
وي گفت: اگر ما در اين امر كوتاهي كنيم ديگران قطعا با نگاه و برداشته هاي خودشان در خارج از كشور مباحث و مطالب را تدوين كرده و آنگونه كه مي خواهند به آن سمت و سو خواهند داد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود از نمايه گنجينه مطبوعات نيز كه امروز رونمايي شد، بعنوان يك منبع بسيار خوب و غني سرشار از مطالب متنوع و فراوان يادكرد و گفت: محققان ، پژوهشگران و مطبوعات كشور مي توانند براي مقايسه و نگاه به گذشته و استفاده در زمينه هاي مختلف به اين منابع آرشيوي مراجعه كنند.
حسيني خاطر نشان كرد: امروز بايد گام هاي بلندتر و گسترده تري با استفاده از ظرفيت هاي فعلي و تجربيان مفيد با كمك اقشار فرهيخته و پيشكسوت در عرصه مطبوعات برداشت و نبايد مطبوعات كشور نازل تر از گذشته باشد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي استفاده از نمايه آرشيوي گنجينه مطبوعات را مروري به پيشنه گذشته افراد و رخدادهاي قبلي عنوان كرد.
حسيني گفت: برخي چهره ها و افرادي كه هم اكنون ادعاهايي را مطرح مي كنند،خوب است با مرور آرشيو گذشته و اين نمايه ها پي ببرند كه درگذشته چه حرفهايي زده اند و امروزچه مي گويند.
سيد محمد حسيني در خاتمه ابراز اميدواري كرد نمايه سازي از گذشته در زمينه هاي مختلف در سطح گسترده تري ادامه داشته و با توليدات انبوه و با كيفيت، شاهد جهشي با حجم بالا به همراه توسعه كمي و كيفي در اين آثار ماندگار باشيم.
در ادامه اين مراسم با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي ازمسئولين فرهنگي و مديران مسئول و دست اندركاران مطبوعات كشور از نمايه نوروز،گنجينه مطبوعات،دوسيه جرايد و پنج نرم‌افزار كه به معرفي امامزادگان مي پردازد رونمايي شد.

fountainhead:

دیدگاه کاربران