یزد

جمعه, 10 فروردین 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

سفرهاي نوروزي؛ انتخاب بين بد و بدتر

 

سفرهاي نوروزي؛ انتخاب بين بد و بدتر

يک عضو کميسيون فرهنگي مجلس عنوان کرد که اگر سفر رفتن با اين قيمت سوخت بد است، سفر نرفتن بدتر است. بنابراين مردم بايد بر اساس مصالح خود بهترين انتخاب را داشته باشند چراکه قانون هدفمندي يارانه‌ها مصوب شده و اجرا نکردن آن نقض غرض است. کارشناسان نوروز را محکي جدي براي ارزيابي تاثير هدفمندي يارانه‌ها بر گردشگري داخلي مي‌دانند.  
اگرچه اين روزها بيشتر از اثرات اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها بر بخش‌هاي ضروري زندگي مردم سخن به ميان مي آيد اما به گفته کارشناسان اقتصادي اجراي اين قانون به مرور اثرات خود را بر بخش هاي مختلف اقتصادي آشکار خواهد کرد. با نزديک شدن به ايام تعطيلات و شروع فصل سفرهاي نوروزي به زودي شاهد تاثيرات اجراي اين قانون بر صنعت گردشگري خواهيم بود. صنعتي که هرچند همواره از آسيب‌پذيري آن سخن به ميان آمده اما همچنان در اولويت تصميم‌گيري‌ها نبوده و پرداختن به آن به روزهاي پاياني سال موکول شده است.
 
در شرايطي که عده‌اي تاثيرات اجراي اين قانون را بسيار مثبت و گامي در جهت توسعه عدالت مي‌دانند اما عده‌اي ديگر آسيب‌هاي ناشي از اجراي آن را غير قابل انکار دانسته و معتقدند در هر شرايطي و با بکار گرفتن هر تمهيدي اجراي اين قانون آفت‌هايي دارد که نمي‌توان آن را ناديده گرفت.
 
انتخاب بين بد و بدتر
سيد رضا اکرمي عضو کميسيون فرهنگي و نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اين که اگرچه کليت قانون مورد تاييد است به CHN گفت: اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها به طور مشخص آسيب‌هايي به همراه دارد که از جمله آن مي‌توان به کاهش حجم مسافرت ها اشاره کرد. اومعتقد است تاثير اين موضوع را به خصوص در ايام عيد نوروز به وضوح شاهد خواهيم بود.
 
اگرچه در خبرها از سهميه بنزين 100 توماني به عنوان هديه شب عيد خبر داده شده اما اکرمي تاکيد کرد: حتي اگر سهميه اي براي سوخت اعلام شود باز آفت‌هايي به همراه خواهد داشت. در صورت عرضه بنزين با قميت تمام شده 400 يا 700 تومان باز هم بايد يارانه اي از سوي دولت پرداخت شود. با اين حال و در صورت اعلام سهميه‌اي ويژه براي ايام نوروز باز هم آسيب هايي بر اجراي اين قانون و ميزان سفرها مترتب است.
 
عضو کميسيون فرهنگي مجلس افزود: حقيقت اين است که در انجام سفرهاي نوروزي بايد مديريت لازم وجود داشته باشد. اگر سفر نرفتن بدتر است سفر رفتن با اين قيمت سوخت بد است بنابراين مردم بايد بر اساس مصالح خود بهترين انتخاب را داشته باشند. چرا که قانون مصوب شده و اجرا نکردن يا ايجاد تغييرات در آن نقض غرض است. به نظر مي‌رسد بهترين راه، محدود کردن سفرها به موارد ضروري باشد ضمن اين که مردم از انجام مسافرت‌هاي تک يا دو نفره با اتومبيل‌هاي شخصي خودداري و از اتوبوس يا قطار استفاده کنند. حتي در سفرهاي دريايي مي‌توانند از کشتي استفاده کنند تنها با اين اقدامات است که مي توان ميزان سفر در ايام نوروز را مديريت کرد.
 
اکرمي در خصوص اقدامات و مديريت دولت در اين زمينه گفت: دولت هم بايد با ارائه سهميه‌اي خاص براي وسائل حمل و نقل برون شهري مردم را به استفاده از آن‌ها ترغيب کند تا به اين روش شاهد صفر شدن حجم مسافرت‌ها نباشيم.
 
حسن ملک محمدي يکي ديگر از اعضاي کميسيون فرهنگي مجلس اگرچه معتقد است اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها هيچ تاثيري در کاهش سفرها ندارد اما از طرفي مردم را به انجام سفرهاي ضروري دعوت کرده و گفت: در شرايط فعلي بهتر است که مردم از انجام مسافرت‌هاي غيرضروري اجتناب کنند.
 
دسته‌بندي سفرها به دو گروه ضروري و غير ضروري در حالي از سوي اين نماينده مجلس انجام مي شود که او معتقد است نه تنها کاهشي در ميزان سفرها نخواهيم داشت بلکه شاهد روند صعودي آن هم خواهيم بود. اين در حالي است که وقتي سفرها تنها به سفرهاي ضروري محدود شود قطعا شاهد کاهش حجم سفرها در ايام نوروز هستيم.
 
ملک محمدي در حالي معتقد است بايد از سفرهاي غير ضروري کاست که روزهاي ابتدايي سال و ايام نوروز تنها فرصت مناسب مسافران و گردشگران براي انجام سفرهاي نوروزي است.
 
دست دولت در ارائه تسهيلات باز است
بهروز جعفري عضو کميته گردشگري اما نظري متفاوت در اين باره دارد او به CHN گفت: اگر بگوييم اجراي قانون هدفمندکردن يارانه‌ها تاثيري بر حجم سفرها ندارد چندان واقع بينانه نيست.
 
او با بيان اين که هنر کسي که اقدام به اجراي اين قانون مي کند اين است که به گونه‌اي برنامه ريزي کند که با شروع تاثيرات آن حجم مسافرت ها کاهش پيدا نکند مي گويد: بنابراين دولت بايد راهکارهاي اساسي براي اين کار در نظر داشته باشد. همان طور که در بخش کشاورزي و گلخانه‌اي پس از اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها و در پي اعتراض فعالان اين بخش دولت مجبور به در نظر گرفتن تمهيداتي براي تامين گازوئيل و پرداخت وام هاي صفر يا 4 درصد به آنها شد در حوزه گردشگري هم بايد به همين روال عمل شود.
 
عضو کميسيون فرهنگي مجلس با بيان اين که نبايد سير صعودي گردشگري که در سال هاي اخير به آن رسيده ايم روند نزولي داشته باشد راه حل مناسب براي کاهش آسيب‌ها را استفاده از 30 درصدي مي داند که در اختيار دولت براي کمک به بخش صنعت گذاشته شده است.
 
او علاوه بر اين به 10 درصد از کل در آمد ناشي از حذف يارانه ها اشاره مي کند و مي گويد: علاوه بر 30 درصدي که براي حمايت ازصنعت در اختيار دولت قرار داده شده، دست دولت در جابجايي 10 درصد از کل در امد هاي ناشي از حذف يارانه ها باز گذاشته شده تا در صورت نياز قدرت جابجايي از يک بخش به بخش ديگر را داشته باشد. به اين ترتيب دولت از اين دو بخش مي تواند تسهيلاتي را براي حفظ تعادل در ميزان سفرهاي نوروزي بپردازد. به اين ترتيب مابه التفاوت قيمت بنزين، همچنين افزايش قيمت بليط اتوبوس، قطار، هواپيما را که قرار است به شهروندان تحميل شود از اين محل تامين شود. علاوه بر اين دولت بايستي از اين محل به تمامي اماکن و مراکز اقامتي- گردشگري توريستي تسهيلاتي ارائه کند تا قيمت‌ها متعادل شده و بخش سفر متضرر نشود.
fountainhead:

دیدگاه کاربران