یزد

شنبه, 1 اردیبهشت 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

آيين‌ سنتي برف چال و زن شاهي ثبت ملي شد

 

آيين‌ سنتي برف چال و زن شاهي ثبت ملي شد

آيين‌ سنتي برف چال به معناي "گودال برف" و زن شاهي استان مازندران در حافظه ميراث معنوي کشور به ثبت ملي رسيد.  

سرپرست گروه مردم شناسي و ثبت ميراث معنوي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان مازندران در گفتگو با ميراث آريا(chtn) با بيان اين مطلب افزود: آيين سنتي برف چال هرساله در اواخر ارديبهشت ماه در دامنه قله دماوند، منظقه اسک وش آمل برگزار مي‌شود.

طوبا اوصانلو با بيان اينکه برف چال در گويش مازندراني ورف چال به معناي "گودال برف" است، گفت: از برف چال براي ذخيره و تأمين آب استفاده مي کنند.

وي با اشاره به ريشه تاريخي و مذهبي ورف چال، بيان داشت: پيشينه اين مراسم به دوره آل بويه طبرستان مربوط مي‌شود.

سرپرست گروه مردم شناسي مازندران اضافه کرد: اين آيين با نظمي خاص و حفظ آداب ملي و مذهبي براي اداي دين و برآوردن حاجات شرعي با تمسک به ادعيه ائمه اطهار(ع) به نشانه تقدس و سفيدي بخت به صورت دست به دست کردن برف از دامنه‌هاي ورف چال مازندران به گودال برف صورت مي‌گيرد.

وي اجراي برنامه زن شاهي را يکي ديگر از برنامه‌هاي برگزار شده در اين روز همزمان با برپايي مراسم ورف چال عنوان کرد و گفت: در اين روز با بيرون رفتن مردان از روستا براي برگزاري مراسم برف چال، زنان روستا به صورت موقت زمام امور روستا و به اصطلاح حکومت را در دست مي‌گيرند.

اوصانلو با اشاره به اينکه زنان روستايي براي تحقق بخشيدن به هدف خويش با برگزيدن حاکمي از ميان خود به نظام حکومتي موقتي سر و سامان مي دهند، يادآور شد: اين مراسم با پذيرايي مهمانان با غذاهاي متنوع سنتي که بر مبناي اداي نذورات است، پايان مي‌يابد.

fountainhead:

دیدگاه کاربران