یزد

جمعه, 10 فروردین 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

جشن راهنمايان گردشگري، فرصتي دوباره براي استفاده از ظرفيت‌هاي تورليدرها

 

جشن راهنمايان گردشگري، فرصتي دوباره براي استفاده از ظرفيت‌هاي تورليدرها

راهنمايان گردشگري شهرهاي مختلف ايران به همت انجمن صنفي راهنمايان استان‌ها، در رامسر گرد هم مي‌آيند تا اهدافي مانند وقت‌شناسي و امكان مشاركت فعال ايشان در امور گردشگري و ميراث فرهنگي را به نمايش بگذارند.  
تنها چند سالي است كه روز 21 فوريه مطابق با 2 اسفند،‌ راهنمايان گردشگري شهرهاي مختلف ايران گرد هم مي‌آيند اما اين گردهمايي‌ها در اين مدت كوتاه توانسته روند خود را به همت راهنمايان و با حمايت فعالان و دوست‌داران اين عرصه به خوبي طي كند.
 
سال جاري به مناسبت هم‌زماني با چهلمين سال كنوانسيون رامسر،‌شهر رامسر به عنوان محل برگزاري انتخاب شده و به مناسبت شعار جهاني «سال گردشگري و تنوع زيستي» راهنمايان،‌ طبيعت‌گردي را سرلوحه كار خود قرار داده‌اند تا ضمن يادآوري اهميت طبيعت و تنوع زيستي،‌ مسئوليت راهنمايان را نيز در اين امر خاطرنشان شوند.
 
برنامه‌هاي جشن روز جهاني راهنمايان گردشگري امسال در روزهاي 30 بهمن تا 2 اسفند شامل كارگاه‌هاي آموزشي،‌ ديدار از ارتفاعات رامسر،‌ پاك‌سازي طبيعت و مسابقه ورزشي است و برنامه نهايي همايش خواهد بود كه طي آن از فعالان و راهنمايان برگزيده تقدير خواهد شد.
 
سال 1386، تجليل از پيشكسوتان
لازم به يادآوري است اين جشن براي اولين مرتبه در سال 1386 در تهران برگزار شد و اهداف آن بر اساس گرد آمدن راهنمايان گردشگري استان تهران و آشنايي با يکديگر و همچنين تجليل از راهنمايان گردشگري و احترام به پيشکسوتان و نيز همگام شدن راهنمايان گردشگري ايراني با راهنمايان گردشگري ساير کشورها تبيين شد.
در اين برنامه همچنين راهنمايان ضمن اجراي يك تور پياده‌روي كه در تورهاي مسافرتي داخلي جايگاهي درخور نيافته با آويختن كارت‌هاي خود بر استفاده از راهنمايان کارت‌دار در تورهاي مسافرتي تأكيد كردند.
 
سال 1387، تأكيد بر تحقيق،‌ امر جنبي اما مهم سفر
با اجراي اولين برنامه و تمايل مشاركت راهنمايان شهرهاي ديگر، شهر يزد به عنوان ميزبان راهنمايان در روز جهاني راهنمايان گردشگري سال 1387 برگزيده شد تا ضمن حفظ اهداف سال قبل زمينه آشنايي راهنمايان سراسر كشور با يكديگر فراهم شده و ساير مشاغلي كه به نحوي درگير كار گردشگري هستند نيز وارد شوند.
در شهر يزد علاوه بر اينها از عيسي اميدوار جهانگرد ايراني كه همراه بردار خود عبدا... اميدوار در دهه 30 دور دنيا سفر كرده و حاصل آن را به صورت سفرنامه منتشر ساختند،‌ به عنوان گردشگر محقق تقدير شد تا ضمن آن اهميت جنبه تحقيق در سفر نيز يادآور شود.
 
سال 1388، تأكيد بر مشاركت فعال راهنمايان در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري
سال 1388 تبريز ميزباني اين روز را بر عهده داشت و راهنمايان گردشگري ضمن در نظر گرفتن اهداف قبل، بر ايجاد و حفظ تشكل‌هاي صنفي تأكيد كردند و همچنين از راهنماياني كه جان خود را در سقوط هواپيماي مسافربري از دست داده بودند،‌ يادي شد. نكته جالب در برنامه تبريز تعيين ساعت 9:57 براي آغاز همايش بود تا اهميت احترام به وقت به‌ويژه در حرفه يادآوري شود.
در تبريز با انجام تور پياده‌روي شهري در بازار تبريز به عنوان اثري با قابليت ثبت ميراث جهاني، راهنمايان ‌امكان سهيم بودن خود را در تصميم‌گيري‌هاي حوزه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري خاطرنشان ساختند و همچنين با انتخاب تبريز در فصل سرما نمونه‌اي از همه‌مكاني و همه‌زماني سفر را به نمايش گذاشتند.
 
سال 1389، تأكيد بر طبيعت و همسويي با گردشگري جهان
اما سال 1389 راهنمايان در رامسر با آغاز همايش در ساعت 9:57 همچنان بر وقت‌شناسي تأكيد مي‌كنند و علاوه  بر همه موارد ارتقاء سطح علمي و همسو شدن با اهداف جهاني گردشگري و ثبت ميراث طبيعي را نيز در نظر دارند.
fountainhead:

دیدگاه کاربران