یزد

جمعه, 31 فروردین 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

انجام لايه روبي براي حفظ حيات قنات زارچ يزد

 

انجام لايه روبي براي حفظ حيات قنات زارچ يزد

عمليات پيشه کارکني رشته قنات زارچ استان يزد به عنوان طولاني ترين قنات جهان به منظور پرآب کردن اين قنات در حال انجام است.  

معاون ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد در گفتگو با ميراث آريا(chtn) با بيان اين مطلب افزود: پيشه کار کني رشته قنات زارچ براي پرآب کردن اين قنات با همکاري شوراي قنات درحال انجام است.

ذات الله نيکزاد اضافه کرد: به دليل انجام نشدن عمليات پيشه کارکني در سال هاي گذشته، آب اين قنات رو به کاهش بود.

وي با اشاره به برگزاري نشستي با اداره جهاد کشاورزي در مورد نگهداري و حفاظت از قنوات از نظر تاريخي به دليل استفاده از آب قنات در کشاورزي، بيان داشت: سرچشمه قنات زارچ در محدود شهرستان فهرج واقع شده است.

اين مقام مسوول با بيان اينکه طول رشته قنات با انجام عمليات پيشه کارکني افزايش خواهد يافت، بيان داشت: همچنين عمليات لايه روبي اين قنات به منظور افزايش حجم آب و تضمين حيات بيشتر قنات با همکاري شوراي قنات در حال انجام است.

وي عمليات حفر سنتي و مرمت قنات را توسط مقني‌ها عنوان کرد و يادآور شد: خوشبختانه علاوه بر قنات‌ ها، فرهنگ بهره گيري از قنات و تکنيک و فن آوري حفر قنات نيز هنوز زنده نگاه داشته شده‌اند.

نيکزاد آغاز عمليات پيشه کارکني قنات زارچ را از يک ماه و نيم پيش بيان کرد و گفت: پيش بيني مي‌شود اين عمليات خرداد ماه سال آينده به پايان برسد.

fountainhead:

دیدگاه کاربران