یزد

شنبه, 1 اردیبهشت 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

 

روز جهانی گردشگری ۲۰۱۸ | International Tourism Day

امروز ۵ مهر مصادف با ۲۷ سپتامبر به عنوان روز جهانی گردشگری و توریسم انتخاب شده است. انتخاب یک روز برای گردشگری برای توجه بیشتر به این صنعت و تلاش برای توسعه و گسترش توریسم و گردشگری صورت گرفته و هر ساله در این روز برنامه ها و همایش های متعددی در کشورهای مختلف دنیا برگزار می شود. در کشور خودمان هم برنامه های متنوعی به مناسبت این روز برگزار می شود، به طور مثال امسال در روز جهانی گردشگری ۲۰۱۸ بازدید از تمامی موزه ها در سرتاسر کشور رایگان اعلام شده است. در ادامه در مورد تاریخچه روز جهانی گردشگری و اهداف آن بیشتر آشنا خواهید شد.  

تاریخچه روز جهانی گردشگری

روز جهانی گردشگری و توریسم هرساله در روز ۲۷ سپتامبر برگزار می شود. هدف از نامگذاری این روز افزایش آگاهی جوامع بین المللی در مورد اهمیت توریسم و تاثیر صنعت گردشگری بر اجتماع، فرهنگ، سیاست و اقتصاد است. این رویداد چالش های جهانی را مد نظر قرار می دهد که در برنامه ۲۰۳۰ توسعه پایدار گردشگری مشخص شده است. از ۱۹۸۰ سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) سازمان ملل متحد روز ۲۷ سپتامبر را به عنوان روز گردشگری و جهانگردی انتخاب کرده است.در سومین جلسه این آژانس در سال ۱۹۷۹ که در کشور اسپانیا برگزار شد UNWTO تصمیم گرفت تا روزی را به عنوان روز جهانی گردشگری و توریسم انتخاب کند.در نهایت روز ۲۷ سپتامبر که سالگرد پذیرش و تصویب اساسنامه سازمان جهانی گردشگری بود به عنوان روز جهانی توریسم انتخاب شد و این روز به طور رسمی از سال ۱۹۸۰ اعلام شد. سازمان جهانی گردشگری که در حقیقت بخشی از سازمان ملل متحد است وظیفه تبلیغ و گسترش گردشگری و توریسم مسئولانه، پایدار و جهانی را در راس اقداماتش قرار داده است. هرسال سازمان جهانی گردشگری در روز ۲۷ سپتامبر از کشورهای مختلف دعوت می کند تا دور هم جمع شوند و در مورد مقوله توریسم و گردشگری با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند. امسال نیز مراسم روز جهانی گردشگری ۲۰۱۸ در شهر بوداپست مجارست و همین طور در سرتاسر دنیا برگزار خواهد شد.

شعار گردشگری و تحول دیجیتالی | Tourism and Digital Transformation

از زمانی که روز جهانی گردشگری به صورت رسمی اعلام شده همواره صلح و گفتگو، انرژی، دسترسی، میراث جهانی، آب و توریسم و گردشگری پایدار جزء سرفصل های اصلی این سازمان بوده اند. علاوه بر این، سازمان جهانی گردشگری هرسال شعاری را برای این روز اعلام می کند. سال گذشته شعار توسعه پایدار گردشگری انتخاب شده بود و امسال نیز برای روز جهانی گردشگری ۲۰۱۸ شعار «گردشگری و تحول دیجیتالی» اعلام شده است. پیرو این شعار قرار است در مراسم روز جهانی گردشگری و همینطور سال پیش رو ابتکارات و پیشرفت های تکنولوژی در زمینه توریسم و گردشگری مورد توجه قرار بگیرد تا در نهایت منجر به رشد توسعه ای پایدار در صنعت توریسم بشود. نیاز به سرمایه گذاری در زمینه تکنولوژی های دیجیتال سازنده و کاربردی که باعث رونق صنعت گردشگری می شود در راس اقدامات و برنامه های سازمان قرار خواهد گرفت. در مراسم ویژه روز جهانی گردشگری ۲۰۱۸ که در شهر بوداپست برگزار می شود داده ها و آمارهای مختلف صنعت گردشگری به تفکیک کشور و همین طور به صورت جهانی و سایر موارد مرتبط مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد. این سازمان کشورهای دنیا را به بخش های مختلفی تقسیم کرده است.

انتخاب بهترین ایده استارتاپ گردشگری

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم مراسم روز جهانی گردشگری ۲۰۱۸ در شهر بوداپست مجارستان برگزار خواهد شد. این کشور با در پیش گرفتن سیاست های حمایتی و خلاقانه توانسته است به رشد و توسعه پایدار خوبی در زمینه صنعت گردشگری دست پیدا کند. رویداد روز جهانی گردشگری ۲۰۱۸ همچنین فینالست های اولین مسابقه استارتاپ گردشگری UNWATO را هم اعلام خواهد کرد. این مسابقه توسط سازمان جهانی گردشگری و شرکت گلوبالیا (Globalia) برگزار شده بود و طی مسابقه بهترین و خلاقانه ترین ایده های استارتاپ برای تحول صنعت گردشگری انتخاب شده اند که قرار است در مراسم روز جهانی گردشگری ۲۰۱۸ اسامی برنده ها اعلام شود.

منبع خبر: الی گشت

روز جهانی گردشگری ۲۰۱۸ فرصتی بی نظیر برای افزایش آگاهی در مورد پتانسیل های فراوان تکنولوژی های دیجیتال برای توسعه پایدار صنعت گردشگری و توریسم است. همچنین اعلام این شعار برای سال ۲۰۱۸ فرصت ها و بسترهای بیشتری برای سرمایه گذاری، همکاری و شراکت در زمینه های گردشگری و تکنولوژی را فراهم می کند. در کشور خودمان نیز سازمان میراث فرهنگی برنامه های ویژه ای را برای این روز تدارک دیده است و علاوه بر این، به مناسبت روز جهانی گردشگری، بازدید از کلیه موزه ها را رایگان اعلام کرده است.

fountainhead: الی گشت

دیدگاه کاربران