یزد

پنجشنبه, 9 فروردین 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

 

تلخی ها و شیرینی های هتل داری در یزد

مدیر هتل های زنجیره ای مهر از تلخی ها و شیرینی های هتل داری در یزد می گوید. دکتر محمد حسین محتاج اله معتقد است: "به حمایت نشدن و شنیدن وعده های رؤیایی عادت کرده ایم اما، خوشحالیم که اقامت نصفه روزه توریست ها به سه شب رسیده است!"  

✍️رضابردستانی
دوستی می گفت:«ورای تلخی و شیرینی اتفاقاتی که منجر به هتل شدن برخی خانه های تاریخی یزد رخ داده، خوشحالم اینک خانه هایی که ممکن بود با لودر خراب شود به زیباترین هتل های اقامتی سنتی تبدیل شده اند!»
یزد گردی ها سر و کارمان را می اندازد به هتل مهر، لب خندق. دکتر محتاج الله را می بینیم از حال و روز هتل داری می پرسیم. در جواب او به عبارت:«یک چشم گریان و چشمی دیگر خندان» مواجهه عینی می شویم.
می گوید 21 سال طول کشید تا به این جا برسیم، جایی که اصلا و ابدا راضی کننده نیست و راضی کننده نبودن را این گونه معنا می کند:«ناشکر نیستیم اما اگر اقتصادی و علمی بنگریم در برابر وقت و انرژی و سرمایه ای که گذاشته ایم چیزی عایدمان نشده است.»
او با خانه ملک التجار آغاز کرده است. با یک خوشآیندی قابل مشاهده می گوید:«فقط شش ماه طول کشید تا نام هتل سنتی ملک التجار در کتاب های خارجی که هتل های خاورمیانه را معرفی می کردند درج شود» به سال 76 باز می گردد به آغاز دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، او می گوید این حرکت از آن سال آغاز شد حرکتی که سال های بد و کم رونق کم نداشته است.
محتاج الله می گوید:«وقتی یادمان می آید توریست ها یک صبحانه یا ناهار میهمان این شهر بودند اما حالا به سه شب اقامت رسیده ایم یعنی صبر و زجری که توأمان کشیده و چشیده ایم جواب داده است.» او می گوید متوسط دو یا سه شب اقامت میانگین قابل قبولی است. تلاش برای رسانیدن اقامت نصفه روزه به سه شب اقامت بی نتیجه نبوده است این تغییر محسوس حاوی یک پیام آشکار است و ان وجود اقامت گاه هایی که امن است و جذاب و اغواکننده برای ماندن هایی بیشتر و اما از ترکیب توریست ها که می پرسیم می گوید با مطالعه می آیند، در اقامت ترجیح و اصرار دارند مثلا برخی بودن در کنار زندان اسکندر را دوست تر دارند و اما اقامت در ملک التجار برای برخی رؤیایی است.
او هم یادداشت کوتاه ما را که نوشته بودیم:«حال شهر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو فقط و فقط با توریست ها خوب  می شود» را تأیید می کند و در نهایت می گوید: این درست که توریست ها حال شهر ما را خوب می کنند اما این مسئله باید ریشه ای حل شود.
از میهمانان نوروز 97 می پرسیم و آمارهایی که اعلام شده است و او می گوید کاری به آمارها نداریم اما میهمانان نوروزی امسال خیلی کم شده بودند در حالی که انتظارها بیشتر از هرسال بود در عین حال حضور توریست ها امیدوار کننده تر است.
از تغییرات مدیریتی در استان و حمایت و عدم حمایت که پرسیدیم گفت:«سال ها است به حمایت نشدن و شنیدن وعده های رؤیایی عادت کرده ایم! کار خودمان را انجام می دهیم آن ها هم آمار و وعده می دهند اما بی توجهی که تازگی ندارد!
و اما از اشتغال و کارآفرینی هم گفت از این که 120 نفر در مجموعه های اقامتی او مستقیما مشغول به کار هستند و اما از سطح درآمد پایین هم گفت به این که هزینه های ما نسبت به هتل های مدرن بیشتر است اما قیمت ها مساوی و گاه پایین تر...
دیدار با محتاج الله به ما فهماند که خوابیدن در سایه شعار ویران کننده است. دمیدن در شیپور ثبت شدن در میراث جهانی یونسکو می تواند بدیمن و بدعاقبت باشد! فهمیدیم که نقش مدیریت در میراث فرهنگی چقدر تعیین کننده است و فهمیدیم که برخی بودن ها و نبودن ها چقدر تأثیر می گذارد!

 

 

fountainhead:

دیدگاه کاربران