یزد

جمعه, 31 فروردین 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

تصویر پل آبراه خرانق یزد در آینه‌های گرد جای گرفت

 

تصویر پل آبراه خرانق یزد در آینه‌های گرد جای گرفت

روستای خرانق یزد به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری این روزها پذیرای اثری مفهومی است که با قرار گرفتن آن در کنار پل آبراه منظری از تلفیق مدرنیته و سنت بوجود آورده‌است.  

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه فرهنگ و هنر - روستای خرانق در شهرستان اردکان در ناحیه کوهستانی استان یزد واقع شده است .روستایی که در تاریخ «خورانق» یعنی زادگاه خورشید نامیده می‌شود و قدمت آن به زمان‌های دور باز می گردد. آنقدر که گفته می شود خرانق حتی قدیمی تر از شهر یزد است و آثار تاریخی چند هزار ساله ای که در آن وجود دارد اهمیت این روستا را چند برابر و آن را به یک منطقه باستانی با بافت تاریخی ارزشمند تبدیل کرده است .

 

از مهمترین آثار تاریخی این روستا می توان به قلعه ، منار جنبان ،کاروانسرا، مشهدک ،بابا خادم ، حمام، آسیاب، مسجد جامع ، شترگلو و پل آبراه اشاره کرد. پلی این روزها به واسطه انجام طرح هنر مفهومی بیش از گذشته معروف شده‌است.

 

«علیرضا امیرحاجبی» هنرمندی که در حوزه هنر مفهومی فعالیت می‌کند و چندی پیش اثر مفهومی خود متشکل از 20 آینه دورو را در محوطه شهریری رونمایی کرده‌بود این روزها با اثر جدید خود در منطقه خرانق یزد پذیرای علاقه‌مندان به میراث فرهنگی و هنر مفهومی شده‌است تا از تلفیق دو بخش فرهنگ و هنر نگاهی جدید از مدرنیته و سنت را به بازدیدکنندگان نشان دهد.
 
او درخصوص اجرای این طرح مفهومی به خبرنگار CHN‌گفت: «این طرح مفهومی متشکل از 9 آینه 6 میلی متری است که در ابعاد بزرگ طراحی شده‌اند و برای جلوگیری از شکسته شدن آنها توسط شیشه‌ّهای سکوریت 10 میلی متری محافظ می‌شوند.»
 
او با اشاره به قطر دو متری آینه‌ها ادامه داد: «بزرگترین آینه با قط دو متر و کوچکترین آینه با قطر 40 سانتی متر در این طرح مورد استفاده قرار گرفته‌اند که برای ثابت نگهداشتن آنها در زمین، پایه‌های فولادی در بستر بتونی به عمق یک متر و 20 سانتی متر در زمین کار گذاشته شده‌است.»
 
به گزارش CHN، پل آبراه هیچ گاه محل عبور و مرور فرد یا احشام نبوده است. هدف از ساخت این پل تنها انتقال آب از یک ساحل به ساحل دیگر رودخانهٔ کال بوده. با توجّه به سازهٔ پل، با یک پایه سنگی ساروجی در امتداد پل روبرو می‌شویم که احتمال بند یا سیل شکن بودن پل را نیز زیاد می‌کند.
 
امیرحاجبی با اشاره به کار شدن این اثر مفهومی در بستر رودخانه‌ای که پل آبراه در مسیر آن ساخته شده‌است گفت: «با توجه به آنکه رودخانه‌ای که بستر خلق این اثر مفهومی است به صورت فصلی پرآب می‌شود و تقریبا از آذرماه تا اواخر دی ماه با توجه به قصل بارش، آب خواهد داشت تغییرات بصری در این اثر ایجاد خواهد شد که به نوبه خود جذابیت‌هایی خواهد داشت.»
 
به گفته این هنرمند در اجرای طرح مفهوم سازی پل تاریخی خرانق اردکان که گفته می‌شود از بناهای دوره سلجوقی است، 200 میلیون ریال اعتبار هزینه شده‌است و سازمان میراث و گردشگری یزد و اردکان نیز کمک‌های بسیاری در تامین این بودجه داشته‌اند.
 
او با تاکید برآنکه منطقه خرانق به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری روزانه پذیرای حداقل 6 گردشگر خارجی است درخصوص بازخورد نظر بازدیدکنندگان از قرار گرفتن این اثر مدرن در کنار یک اثر کهن گفت: «باتوجه به بافت قدیمی شهر یزد و حفاظتی که از مدرن شدن آن انجام می‌شود، بازدیدکنندگان یزد همواره به دیدن بافتی کهن و قدیمی عادت کرده‌اند این درحالی است که با دیدن جای گیری یک اثر مدرن در منطقه معجب می‌شدند. چراکه بافت سنتی یزد حسی از سنت و فرهنگ و تمدن در آنها بوجود می‌آورد و با ورود به این منطقه با دیدن آینه‌های بزرگ که تضاد بین سنت و مدرنیته است متعجب می‌شدند.»
 
این هنرمند با اشاره به آنکه اثر مفهومی او بافت قدیمی را برهم نریخته اظهار کرد: «تمام سعی من بر آن است تا شان اثر حفظ شود و اثر هنری مزاحمتی در ارتباط مخاطب و اثر میراثی ایجاد نکند. این اثر حدود 25 متر با پل فاصله دارد و اگر کسی که از خرانق به سمت آن پایین بیاید شاهد ترکیبی از پل و آینه‌ها خواهد بود اما در ادامه راه خود می‌تواند از کنار آینه‌ها عبور کند و به پل برسد و جزییات اثر را جویا شود.»
 
امیرحاجبی در خصوص چرایی انتخاب طرح هندسی دایره برای خلق این اثر مفهومی در منطقه خرانق گفت: «همواره این ترس را داشتم تا شاید ساختار پل با آینه‌ها سازگار نشود اما با توجه به آنکه طاق و پایه‌های پل به صورت قوس و نیمدایره هستند، دایره‌های دایره‌ای شکل همخوانی خاصی با پل پیدا کرده‌است.»
 
به گزارش CHN، در ابتدای امر قرار بود این اثر مفهمومی در کویر انجام شود اما به دلیل روان بودن کویر پایه‌های اثر جانمایی نمی‌شد از این رو پس از مطالعاتی انجام شده منطقه خرانق به عنوان بخشی که می‌تواند پذیرای گردشگران باشد برای جانمایی این اثر مفهمومی انتخاب شد.
fountainhead:

دیدگاه کاربران