یزد

پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

گزارشی از وضعیت گردشگری در استان یزد

 

گزارشی از وضعیت گردشگری در استان یزد

استان یزد در مرکز ایران از قدمت تاریخی زیادی برخوردار است ، میراث فرهنگی غنی ، کویر بزرگ یزد، رشته کوههای شیرکوه ، اساس منابع گردشگری استان را تشکیل می دهد.  

برای همین، يزد امروز به صورت يك شهر توريستي مورد نظر مطلعين و كارشناسان و خاور شناسان قرار دارد و يكي از پايگاه هاي اقتصادي كشور است و به علت قرار گرفتن بر سر راه بندرعباس و جزاير خليج فارس شهر يزد حالت صادرات و وارداتي پيدا كرده و وجود آثار با ارزش موجود در يزد باعث مي شود لااقل يك روز مسافرين را در اين محل نگه دارد و اين امر بر اهميت بيشتر اين شهر مي افزايد.
به هرحال،صنعت توریسم این روزها با رشد قابل ملاحظه ای مواجه است. به گونه ای كه رتبه دوم صنایع پردرآمد را به خود اختصاص داده است. امادر این میان بخش های مختلف این صنعت در یزد با توجه به همه پتانسیل موجودی که به آن اشاره شد با مشکلات ریز و درشتی مواجه است.
مديرکل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد البته برای رفع این موانع و محدویت هایی که بیان می شود از انعقاد قرارداد طرح تهيه سند توسعه پايدار گردشگري اين استان خبرمی دهد و می گوید: طرح تهيه سند توسعه پايدار گردشگري استان يزد را از مهمترين طرح‌هاي اين اداره‌کل است که در اين زمينه قراردادي بالغ بر 450 ميليون ريال با شرکت مشاور منعقد شده است.
بهرام رضایی می افزاید:ارائه چشم‌انداز، راهبردها و برنامه‌هاي سازماني در حوزه‌هاي گردشگري، ميراث‌فرهنگي و صنايع‌دستي و همچنين تعيين محورها و مسيرهاي گردشگري استان از جمله اهداف اين طرح به شمار مي‌رود.مديرکل ميراث‌فرهنگي و گردشگری استان یزد می گوید: استان يزد ادامه داد: با توجه به جاذبه‌هاي طبيعي بيشمار و اقليم و توپوگرافي خاص اين استان، ضرورت انجام مطالعاتي در اين زمينه نيز احساس مي‌شود.
مهیا نبودن زیر ساخت های گردشگری
در همین راستا،محمدحسين محتاج‌الله، فعال حوزه گردشگري براین باور است که استان يزد توانمندي‌هاي زيادي براي جذب گردشگران و سياحان دارد و در اين مورد همكاري نزديكي ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و سازمان حفاظت محيط زيست براي معرفي جاذبه‌هاي طبيعي اين استان صورت گرفته است .
وی می افزاید:به هرحال علرغم جاذبه های زیاد توریستی در استان یزد ،متاسفانه عدم زیرساخت های لازم باعث شده که گردشگری حرف زیادی در این استان برای گفتن نداشته باشد.
رییس انجمن صنفی هتلداران و مراکز اقامتی یزدبا اشاره با اشاره به وضعیت مراکز اقامتی استان یزد می گوید: با تلاش های صورت گرفته استان یزد امروز به یکی از بهترین استان های کشور از لحاظ تعداد و کیفیت هتل و مراکز اقامتی در کشور تبدیل شده است و تنوع و تعداد این هتل ها و مراکز اقامتی موجب توجه بیشتر گردشگران به استان یزد شده است.
به گفته وی، شهر یزد با داشتن بافتی یکپارچه و ممتاز در جهان به عنوان یکی از مهمترین مناطق مورد نظر گردشگران خصوصا گردشگران خارجی است.

وی افزود: مهمترین نکته ای که باید در این بافت مد نظر قرار گیرد، مبحث حفظ و مرمت بافت و همجنین حفاظت از آثار ابنیه تاریخی موجود در آن است.

محتاج الله با بیان برخی نارسایی های موجود در بافت تاریخی بر توجه بیشتر سازمان میراث فرهنگی به حفظ و مرمت بافت تاکید کرد.

وی همچینن با اشاره به برخی مشکلات موجود در هتل ها و مراکز اقامتی ،می گوید: با توجه به گسترش صنعت احداث هتل های سنتی در خانه های خشتی و عدم تظابق استاندارهای هتلداری بین المللی با مشخصات این هتل ها، خواستار تجدید نظر و مساعدت سازمان میراث فرهنگی در این خصوص هستیم.
محتاج الله به مبحث کمک های دولت و تسهیلات ارائه شده به این بخش اشاره می کند و براین باور است که با توجه به وضعیت صنعت گردشگری در کشور و استان، هتلداران یزدی خواستار توجه و مساعدت بیشتر دولت به این بخش هستند
این فعال حوزه گردشگری در ادامه با بیان پتانسیل های هتل های تاریخی دریزد ،می گوید: هتل‌ سنتی‌های بافت تاریخی پاسخ روشنی به کسانی است که معتقدند زندگی در بافت تاریخ امکان ندارد. این هتل‌ها که تعدادشان اندک نیست در بخش‌های مختلفی از بافت تاریخی احیاء شده‌اند و به گردشگران خدمات می‌دهند. این هتل‌ها در خانه‌های تاریخی یزد احیاء شده‌اند و در طول سال میزبان تعداد بی‌شماری گردشگری ایرانی و خارجی هستند.
به گفته محتاج الله،در کنار این موضوع داخل بافت تاریخی رستوران‌های سنتی هم دیده می‌شود که عموما آن‌ها نیز در خانه‌ها و یا حمام‌های تاریخی ساخته شده‌اند. مرمت این خانه‌ها به زیباتر شدن چهره بافت هم کمک کرده و باعث شده تا قشر فرهنگی و گردشگری خارجی را به بافت بکشاند. این فضاهای سنتی حتی باعث امنیت در بافت تاریخی هم می‌شوند.

fountainhead: www.yazdinews.ir

دیدگاه کاربران