یزد

جمعه, 10 فروردین 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

بازار سرد تورهای خروجی در گرمای تابستان

 

بازار سرد تورهای خروجی در گرمای تابستان

شواهد حاکی از آن است که تابستان امسال سفرهای خروجی تحت تأثیر نرخ ارز در بازار آزاد،‌ کاهش ارز مسافرتی و سایر عوامل با نزول شدیدی مواجه هستند.  

تابستان امسال نیز آگهی و تبلیغات سفرها حکایت از سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی دفاتر خدمات مسافرتی برای سفرهای خارجی دارد. این امر از جهات مختلفی قابل بررسی است اما با وجود مسایل گوناگونی مانند افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و همچنین حذف ارز مسافرتی که اخیراً مطرح شده،‌ تورهای خروجی تا چه حدی با استقبال مواجه می‌شوند؟

داوود فرزانه، عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران با اشاره به اینکه امیدی به بازار سفرهای خارجی در تابستان جاری نیست، گفت: «افزایش نرخ ارز، مشکلات صدور ویزا و معضلات دیگری مانند ارز کم برای برخی مقاصد باعث می‌شود سفرهای تفریحی کاهش پیدا کند و مردم فقط سفرهای ضروری خود را انجام بدهند.»

به اعتقاد وی در حالی که دفاتر خدمات مسافرتی در شرایط مطلوبی به‌سر نمی‌برند و بهای برق و تلفن و تبلیغات، مالیات سنگین و عوارض شهرداری هزینه‌‌ی زیادی را به دفاتر تحمیل می‌کند، سفرهای سیاحتی کم می‌شود.

فرزانه در پاسخ به این پرسش خبرگزاری CHN که آیا در گرایش گردشگران به مقاصد مختلف،‌ تفاوتی دیده می‌شود، گفت: «واضح است که سفرهای به مقاصد نزدیک‌تر و ارزان‌تر نسبت به مقاصد دور و گران متقاضی بیشتر داشته باشد. مسافران تورهای اروپا و امریکا به مقاصد ارزان و مسافران متوسط که پیش از این به ترکیه و دیگر کشورهای این رده سفر می‌کردند، مقاصد داخلی را ترجیح می‌دهند.»

این آژانس دار ادامه داد: «از نظر آماری با توجه به دلار 1200 سال گذشته و نرخ 1900 تومان فعلی، قیمت سفرها تقریباً 2برابر شده است. گردشگر نیز علاوه بر هزینه‌ی تور و اقامت باید هزینه خورد و خوراک را در طول سفر نیز در نظر بگیرد که 80درصد اضافه شده است.»

وی اما یادآور شد جدای از هزینه باید شرایط دیگر را نیز در نظر گرفت: «خدمات داخل کشور چه از نظر نرخ و چه از نظر کیفیت با خارج کشور قابل مقایسه نیست. به این معنی که در مراکز اقامتی سرویس‌ها بدتر است و نرخ‌ها بالاتر.»
داوود فرزانهبرخی آژانس‌ها قیمت‌های عجیب و غریب می‌دهند که هر طوری حساب کنیم به آن حد نمی‌رسد و فقط ضرر خواهد بود و بازار را در هم می‌ریزد.
وی یادآور شد در اشاره به مسایل دیگری که روی وضعیت بازار تأثیر می‌گذارد، یادآور شد: «بی‌توجهی برخی همکاران و چارتر کردن بیش از ظرفیت یکی از این مسایل است. زیرا با توجه به کم بودن متقاضی‌، پرواز خالی می‌ماند،‌ در حالی که دفتر ناچار است هزینه شرکت هواپیمایی را بپردازد و متضرر شود.»

فرزانه خاطرنشان ساخت: «برخی آژانس‌ها قیمت‌های عجیب و غریب می‌دهند که هر طوری حساب کنیم به آن حد نمی‌رسد و فقط ضرر خواهد بود ولی بازار را در هم می‌ریزد.»

علی اسدی بازرس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیز معتقد است با توجه به وضع دلار، چشم انداز خوبی دیده نمی‌شود: «بیشتر همکاران که تور خارجی برگزار می‌کنند می‌نالند و تورها را در حد 50درصد اجرا کرده‌اند. این در حالی است که تور زیر 70 یا 80درصد ضرر است.»

محمدعلی واقفی عضو هیئت مدیره جامعه تورگردانان نیز معتقد است سفرهای خروجی نسبت به سال قبل کاهش خواهد داشت: «مگر بسته‌ی سفر با قیمت مناسب برای طبقه متوسط جامعه تعریف کرد.»

این موارد در حالی است که با افزایش هزینه‌های زندگی روزمره، سفر در سبد خانوار نیز به رده‌های پایین منتقل می‌شود. بنابراین بازار سفر نیازمند تدابیر ویژه‌ای است تا بتواند به تعادل برسد.

fountainhead:

دیدگاه کاربران