یزد

جمعه, 31 فروردین 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

جاده‌کشی و توسعه بی‌رویه معادن مهمترين عامل تهدید یوزپلنگ آسیایی در يزد است

 

جاده‌کشی و توسعه بی‌رویه معادن مهمترين عامل تهدید یوزپلنگ آسیایی در يزد است

كارشناس محيط طبيعي اداره كل حفاظت محيط زيست استان يزد گفت: مهمترين عامل تهدید یوزپلنگ آسیایی در استان، جاده‌کشی و توسعه بی‌رویه معادن است.  

مريم عابديني، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه يزد، گفت: یوزپلنگ آسیایی داراي سر کوچک و گرد، دست و پاي بلند و بدنی کشیده، ستون فقرات قابل انعطاف، منافذ بینی گشاد و شش‌هاي حجیم، قلب بزرگ، بالشتک‌هاي سخت کف دست‌ها و پاها و بالاخره دم بلند و کلفت است كه این حیوان را به سریع‌ترین جانور زمیني که قادر است با سرعتی بالغ بر 110 کیلومتر در ساعت در مسافتهاي کوتاه به دنبال طعمه خویش بدود، تبدیل کرده است.

وي ادامه داد: یوزپلنگ شباهت زیادي به خانواده سگ سانان دارد، ولی به دليل دارا بودن ویژگیهاي ساختاري و رفتاري یکی از اعضاي خانواده گربه سانان محسوب می‌شود.

وي افزود: از مهمترین ویژگیهاي ظاهري اين جانور، وجود خالهاي توپر بر روي بدن (بر خلاف خالهاي پلنگ که توخالی‌اند) و خطوط سیاه رنگی موسوم به خط اشک است که از گوشه هاي داخلی چشم به کنار دهان کشیده شده و زیبایی خاصی به صورت حیوان می‌بخشد و این خط اشکی می‌تواند با کاهش اثرات تابش نور شدید خورشید باعث دید بهتر حیوان شود.

وي در مورد عادات و رفتار یوزپلنگ آسیایی گفت: روش شکار یوزپلنگ در میان گربه سانان منحصر به فرد است. پس از انتخاب طعمه با استفاده از حس بینایی بسیار قوي خود، آرام و بی صدا خود را به فاصله 20 تا 100 متري طعمه می‌رساند. سپس با حداکثر سرعت و با گامهاي بلند(در حدود 7 متر) به طرف طعمه دویده و به هنگام رسیدن به آن با دست به زیر پاي طعمه زده و پس از زمین خوردن طعمه فورا گلوي آن را با دندانهاي نیش خود گرفته و آنقدر نگه می‌دارد تا طعمه خفه شود و این مدت بسته به نوع طعمه تا 20 دقیقه ممکن است به طول انجامد.

وي گفت: شکار مورد علاقه یوزپلنگ در ایران قوچ و میش، جبیر، آهو، کل و بز و خرگوش است.

عابديني اضافه كرد: بررسیهاي همه جانبه در چند سال اخیر به طور قطع وجود یوز را در استانهاي خراسان شمالی، سمنان، یزد، اصفهان، کرمان و تهران به اثبات رسانده و استانهاي دیگري در کشور نیز همانند فارس و هرمزگان هنوز در زمره مکانهایی هستند که امید داشتن یوزپلنگ در آنها از میان نرفته و تحت بررسی است.

وي در خصوص زیستگاههاي یوزخیز استان یزد گفت: اين استان با وجود پنج منطقه یوزخیز شامل پارك ملی سیاهکوه، پناهگاه حیات وحش دره انجیر، پناهگاه حیات وحش نایبندان، منطقه حفاظت شده کوه بافق و منطقه حفاظت شده کالمند بهادران و همچنين زیستگاههاي آزاد ارزشمند مانند کلوت خرانق، کلوت سرخابی، بهاباد و زیستگاههاي اطراف رباط پشت بادام تا کال زرد طبس و ... یکی از مهمترین استانهایی است که به وسیله محیطبانان پر تلاش گامهایی را براي نجات این موجود ارزشمند برداشته است.

اين كارشناس محيط طبيعي بيان كرد: در سال 1390 بزرگترین پروژه دوربین‌گذاري تله‌اي در برخی از مناطق تحت مدیریت استان یزد به منظور بررسی جمعیت گوشتخواران به ویژه یوزپلنگ آسیایی در ناحیه مرکزي استان انجام شد كه در این پروژه از تعداد 100 دستگاه دوربین تله‌اي نصب شده در مسیرها و گذرگاههاي شناسایی شده اطلاعات بسیار ارزشمندي در خصوص برآورد جمعیت یوز پلنگ در ناحیه مرکزي استان، مهاجرت حیات وحش و برخی یافته‌هاي رفتار شناسی و ... به دست آمد.

وي با بيان اينكه عوامل متعددي در نابودي یوزها در اکثر نقاط آسیا و ایران موثر بوده‌اند، ادامه داد: به طور کلی کاهش جمعیت طعمه و تخریب زیستگاه از مهمترین اين عوامل هستند.

عابديني تصريح كرد: وجود دام فراوان و به ویژه شتر در قلمرو زیستی یوزپلنگ، شکار بی‌رویه طعمه یوزپلنگ، افزایش تعداد سلاحهاي مجاز و غیر مجاز در بین افراد و به ویژه بومیان و ساکنین اطراف زیستگاههاي یوز و تله گذاري، توسعه فعالیتهاي انسانی بدون ارزیابی دقیق زیست محیطی، باورهاي غلط مردمی از نحوه زندگی، تغذیه، توحش و درندگی این جانور به دلیل مشابهت اسمی و ظاهري آن با پلنگ از عوامل مهم در کشتن این حیوان بی‌آزار است.

وي با بيان اينكه در استان یزد مهمترين عامل تهدید یوزپلنگ آسیایی جاده کشی و توسعه بی‌رویه معادن است، افزود: دوبانده شدن بزرگراه یزد - کرمان در سال 83 تلفات جاده‌اي این گونه را به شدت افزایش داد، به طوری که در طول سالهاي 87- 83 پنج قلاده یوز بر اثر تصادف در جاده مذکور تلف شد.

اين كارشناس محيط طبيعي خاطرنشان كرد: همچنين در حال حاضر با توجه به اينكه دو بانده شدن مسیر یزد – طبس از اولویتهاي اجرایی اداره کل راه و ترابري استان است، نگرانی کارشناسان محیط زیست تلفات جاده‌اي یوز افزایش یافته است، بنابراين در این راستا به منظور کاهش تلفات جاده‌اي اقداماتی نظیر نصب تابلوهاي اطلاع رسانی و هشدار دهنده توسط پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در حاشیه جاده‌هاي مناطق یوزخیز، آموزش و ... انجام شده است.

fountainhead:

دیدگاه کاربران