یزد

جمعه, 31 فروردین 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

بندتنبان و عینک قاب شکسته هم جزو اموال میراث فرهنگی یزد بودند

 

بندتنبان و عینک قاب شکسته هم جزو اموال میراث فرهنگی یزد بودند

امین اموال سازمان میراث فرهنگی یزد به دنبال پیگیری پرونده مفقود شدن 1126 شی تاریخی از انبار این سازمان می‌گوید که در انبار آثار تاریخی یزد، از بند تنبان گرفته تا قاب عینک شکسته جزو اموال فرهنگی این سازمان ثبت شده است.  



چندی پیش خبری مبنی بر سرقت صدها شیء از انبار آثار تاریخی یزد منتشر شد. رییس سازمان میراث فرهنگی یزد در گفت و گو با CHN، صحت این خبر را تکذیب کرد. با این وجود، چندین نامه به CHN فرستاده شد که گویای وجود پرونده‌ای در دیوان محاسبات یزد است.


این تصویر، نامه‌ای از سوی دیوان محاسبات کشور است که به سازمان میراث فرهنگی یزد فرستاده شده. در این نامه بررسی 1126 اثر مفقود شده از سازمان میراث فرهنگی خواسته شده است

سید جمال مستوفی‌زاده، مدیرکل دیوان محاسبات یزد به CHN درباره وجود این پرونده و پیگیری‌های دیوان محاسبات یزد می‌گوید: «از سال گذشته این پرونده مطرح شد، در واقع رسیدگی به دارایی‎های سازمان‌ها از جمله وظایف دیوان محاسبات یه شمار می‎رود. بعد از پیگیری‌ها این پرونده به دادسرای دیوان محاسبات کشور برای بررسی نهایی فرستاده شد.»

او با بیان اینکه اکنون از آخرین مراحل این پرونده بی‎اطلاع است، توضیح می‌دهد: «تشکیل پرونده و پیگیری‌های اولیه از سوی دیوان محاسبات انجام می‎شود اما رسیدگی نهایی از سوی دادسرا و دادستانی انجام می‎شود و دیگر از حوزه اختیارات ما خارج است.»

پیگیری از دادستانی دیوان محاسبات کشور اما به دلایل امنیتی و امتناع مسئولان از پاسخگویی به این پرونده بدون نتیجه ماند. این در حالی است که همچنان نگرانی‏ها از مفقود شدن یا سرقت 1126 اثر تاریخی از انبار سازمان میراث فرهنگی به قوت برجای مانده‏است.

انبار آثار تاریخی یزد، نزدیک به 15 هزار شیء و اثر تاریخی را از دوره اشکانی تا دوران پهلوی در دل خود جای داده است و همین مسئله چالش بزرگی ایجاد می‎کند که چگونه آثار تاریخی از انبارهای امن سازمان میراث فرهنگی یزد ربوده شده‌اند.

از بند تنبان تا عینک قاب شکسته
پیگیری‌های خبرگزاری CHN، از سازمان میراث فرهنگی یزد دوباره آغاز می‎شود. بهرام رضایی، رییس سازمان میراث فرهنگی یزد، همچنان بر این اعتقاد است که این اخبار کذب محض بوده و صحت ندارد و پاسخگویی در این زمینه را به الهه الوندیان، امین اموال فرهنگی سازمان میراث فرهنگی یزد محول می‎کند.

امین اموال سازمان میراث فرهنگی یزد اما این اتهامات را توطئه و بدنظری برخی از افراد عنوان می کند و معتقد است که هیچ گونه ابهامی در زمینه تعداد اشیا تاریخی انبارهای یزد وجود ندارد.

این تصویر، پاسخ نامه‎ای است که رییس سازمان میراث فرهنگی یزد به دیوان محاسبات داده و تاکید کرده این مسئله این اشیا مفقوده پیگیری می‏شود

او داستان به وجود آمدن این شایعات و حاشیه‏ها را از زمانی می‏داند که امین اموال سابق سازمان میراث فرهنگی یزد به نام «حسین گرگویی» فوت می‏کند. وقتی که قرار است اموال تاریخی انبار یزد به امین اموال بعدی سپرده شود، بازرسی صورت می‌گیرد، این بازرسی نشان می دهد که 1126 شیء از این اموال فرهنگی وجود ندارد!

الوندیان تاکید می کند که واژه «مفقود شدن» کاملا اشتباه است و باید به جای آن از «موجود نبودن» استفاده شود. او در پاسخ به این توضیح CHN که مفقود شدن اصطلاحی است که دیوان محاسبات به کار برده است، باز هم می گوید که این اصطلاحی اشتباه است و نباید به کار گرفت.

او در ادامه می گوید: «در آن زمان حتی آمار دقیقی از تعداد آثار تاریخی موجود در انبار سازمان میراث فرهنگی یزد وجود نداشت، با این حال چندین بررسی نشان داد که 1126 عدد از اموال تاریخی موجود نیستند و خود من این امر را به اطلاع مسئولان مربوطه رساندم.»

این امین اموال برای توضیح بیشتر در مورد وضعیت اموال فرهنگی در حدود سال های 88 و 89 می گوید: «باید در این میان توضیح بدهم که تا پیش از دو سال قبل وضعیت انبارهای تاریخی میراث فرهنگی در همه شهرها بی‏نهایت آشفته و بی‌نظم بوده و اکنون دو سال است که این انبارها در حال نظم گرفتن هستند.»

الوندیان در ادامه توضیحاتش تاکید می کند: «تا چند سال پیش هنوز معلوم نبود که امین اموال‎ها باید چه شخصیت حقیقی و حقوقی داشته باشند و معمولا کسانی که دارای تحصیلات پایین و قدرت ذهنی کمتری بودند، برای این کار انتخاب می‌شدند. بحث اموال فرهنگی به تخصص نیاز دارد و نباید این مسئله فراموش شود.»

او بعد از ارایه مطالبی در مورد اهمیت اموال داری، ماجرای اشیا مفقوده را دوباره از سر می‏گیرد و می‎گوید: «گرگویی، امین اموال سابق سازمان میراث فرهنگی یزد، آدم بسیار خوبی بودند ولی متاسفانه تخصصی در این حوزه نداشتند. به همین دلیل وقتی این کار به من سپرده شد با وضعیت بسیار بی‏نظمی رو به رو شدم. از سال 88 تا کنون کارهای متعددی برای ساماندهی این انبار انجام شده ولی همچنان نیازمند اقدامات بسیاری برای ساماندهی است.»

او درباره اعتباراتی که تا کنون برای ساماندهی این انبار تخصیص داده شده، توضیح می دهد: «در سال 88، حدود 150 میلیون ریال، سال 89 ، 400 میلیون ریال و سال 90 ، 220 میلیون ریال برای ساماندهی این انبارها اختصاص داده شده و خدا را شکر که تا کنون کارها و اقدامات بسیاری در این راستا انجام شده است.»
از زبان امین اموال سازمان میراث یزد:
بند تنبان، خرجین، دیگ معاصر، زنگ زورخانه، عینک شکسته، فتوکپی از آثار خطی به عنوان اموال فرهنگی یزد ثبت شده است

این امین اموال می گوید: «همانطور که گفتم، نخستین بررسی‌ها سال 89 انجام شد که براساس این بررسی ها مشخص شد که 1126 اثر موجود نیستند. با گذشت سال‌ها اما سامانه اطلاعاتی تشکیل شد که بر اساس اطلاعات این سامانه 97 قلم از اشیا پیدا شدند. همین امسال نیز 953 قلم از دیگر اشیا تحت عنوان سکه پیدا شدند.»

او در حالی که به شدت از این اتهامات ناراحت است، می‏گوید: «شاید باورتان نشود اما برخی اشیا، جزو اموال فرهنگی ثبت شده است که جای تاسف دارد.»

الوندیان تعدادی از اشیاء ای که به نام اموال فرهنگی ثبت شده را نام می برد: «بند تنبان، شانه چوبی کوچک، کوزه قلیان، خرجین، دیگ، فتوکپی از تابلوی خط، دار، زیلوبافی معاصر، کارتون قدیمی، چرخ سفال گری، زنگ زورخانه، عینک دوره معاصر ( با توضیح قاب شکسته) ، ماکت بادگیر.»

او می گوید که در حدود 42 قلم از این اشیاء ثبت شده‏اند که همه فاقد ارزش تاریخی هستند. که ما، همین دیروز (شنبه 16 اریبهشت 91) فهرستی از این اشیا را به دیوان محاسبات فرستادیم . وقتی اشیا یا اموالی فاقد ارزش‌‎های تاریخی باشد باید نشستی با اداره دارایی برگزار کنیم و این اموال را از ثبت خارج کنیم.

الوندیان همچنین از اقدامات سازمان میراث فرهنگی یزد برای ساماندهی اشیاء تاریخی موجود در انبار این سازمان خبر می‎دهد و می‏گوید: «تا کنون 160 میلیون ریال از اعتبارات برای ورود نام اموال به نرم افزارمخصوص انجام شده است.»

به گفته او، تا کنون از 15 هزار شیء برای 12 هزار اثر در دو بخش اطلاعاتی و کالبدی ساماندهی صورت گرفته است. این ساماندهی شامل تهیه شناسنامه عمومی، تهیه شناسنامه آسیب‎شناسی و همچنین ساماندهی کالبدی مانند الصاق برچسب و شماره‌گذاری می‎شود.

فاطمه علی اصغر
 

fountainhead:

دیدگاه کاربران