یزد

جمعه, 10 فروردین 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

روستای سریزد؛ ثروتمندِ محروم

 

روستای سریزد؛ ثروتمندِ محروم

باید کلی گشت و پرس‌وجو کرد تا راه روستا را پیدا کرد. ابتدای جاده تابلوی به زمین افتاده سریزد دیده می‌شود؛ روستایی که چین‌و‌چروکش خبر از دوران ساسانیان می‌دهد؛ روستایی که با قدمت 2هزار و 500ساله‌اش پنجمین روستای نمونه گردشگری بین‌المللی ایران به‌حساب می‌آید.  



مجموعه‌های تاریخی ارگ سریزد، چاپارخانه، دروازه شهر فرافر، پای نخل، پای برج، آب‌انبارها و پاکنه، با عناصر و فضاهای گوناگون معماری، تنها گوشه‌ای از قابلیت‌های تاریخی و بصری است که در دل روستای سریزد قرار دارد که این روزها با حضور بخش خصوصی محیطی مناسب برای تفریح و گردشگری شده است؛ محیط‌هایی شامل پیست‌موتورسواری در کویر، کالسکه‌سواری، شترسواری، رصد ستارگان در کویر، سایت بادبادک‌ها، دهکده نجوم، نگهداری و بازدید از بناهای تاریخی، احداث رستوران و مهمان‌سرا و... که می‌تواند گردشگران زیادی را به سمت خود بکشاند. اما احداث این مراکز آن طور که باید معرفی نشده است تا گردشگران داخلی و خارجی به این روستا سفر کنند.

براساس گزارش خبرنگار ما اماکن و بناهای تاریخی این روستا از سوی سازمان میراث فرهنگی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است تا با سرمایه‌گذاری مناسب، صنعت گردشگری در این منطقه فعال‌تر شود.

گله‌مندی از مصوبه جدید مجلس

دکتر سریزدی به‌عنوان سرمایه‌دار این روستا می‌گوید: ارگ جدید سریزد در مساحتی تقریبی 300هکتاری در دستور کار بخش خصوصی قرار گرفت و مطالعات مقدماتی احداث این مجموعه نزدیک به 400میلیون تومان هزینه دربرداشت که متأسفانه نمایندگان مجلس قانونی تصویب کرده‌اند که اراضی دولتی را دولت نمی‌تواند واگذار کند؛ به همین دلیل پروژه ارگ جدید سریزد روی زمین مانده است.

وی می‌افزاید: طرح‌هایی که در ارگ جدید سریزد پیش‌بینی شده شامل نخستین شهرک صنعتی صنایع دستی در کشور، احداث 7هتل کویری مانند هتل ماه، ستاره، خورشید و...، باغ در شکل و شمایل‌های مختلف، آموزش پرواز در آسمان کویر و مراکز پرورش شتر است.

سریزدی خاطرنشان می‌کند: احداث فرودگاه یکی دیگر از برنامه‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه است که کارهای مطالعاتی آن انجام شده اما متأسفانه نمایندگان مجلس با این قانونی که اعلام کرده‌اند، از این طرح به‌نوعی جلوگیری به‌عمل آورده‌اند. درصورتی که پروژه ارگ جدید سریزد به اجرا برسد نزدیک به 2هزار و 400 فرصت شغلی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در این منطقه ایجاد می‌شود که 40درصد این اشتغال در شهرک صنعتی صنایع دستی خواهد بود.

بادگیر یزد به نام امارات

این سرمایه‌دار می‌گوید: کشور امارات این روز‌ها بادگیر یزد را نیز به نام خود زده و هتل بادگیرها احداث کرده است و مسئولان ما به جای اینکه اقدامی انجام دهند، مانع از حضور سرمایه‌گذاران در بخش صنعت گردشگری می‌شوند. وی در خصوص اینکه چرا روستای سریزد را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اید، می‌گوید: روستای سریزد با توجه به بناهای گوناگون تاریخی‌ای که دارد در سفر اول هیات دولت به استان یزد به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری استان یزد مصوب شد؛ به همین دلیل آن زمان ما در این منطقه شروع به‌کار کردیم و سازمان میراث فرهنگی کشور نیز اقدامات خوبی را در اختیار ما قرار داد و تاکنون نزدیک به 4میلیارد و 500 میلیون تومان در این روستا هزینه شده است.

ثبت در گینس

سریزدی تصریح می‌کند: در این روستا ابنیه زیادی از دوران ساسانیان، سلجوقیان، صفویه و قاجاریه وجود دارد و به همین دلیل در تلاش هستیم 2بنای مهم روستای سریزد را که در دنیا مثل آن موجود نیست در کتاب گینس به ثبت برسانیم. این ابنیه شامل قدیمی‌ترین صندوق امنات بانکی کشور و دنیا و همچنین قدیمی‌ترین هتل خشتی جهان به نام کاروانسرای سلجوقیان است.

وی اختصاص ندادن وام بانکی و اعتبارات لازم برای مرمت و احیای اماکن تاریخی را که بخش خصوصی اداره می‌کند از دیگر مشکلات فعالیت بخش خصوصی در عرصه گردشگری می‌داند‌ و می‌گوید: مسئولان برای کشاورزی آن هم در استان یزد که البته با کمبود آب مواجه است وام پرداخت می‌کنند ‌اما نسبت به صنعت گردشگری که درآمد بسیار خوبی دارد، بی‌توجه هستند.

وی در خصوص اینکه تابلوی روستای سریزد ابتدای جاده یزد- کرمان کنده شده است، می‌گوید: متأسفانه اداره راه تابلویی برای معرفی این منطقه گردشگری نصب نمی‌کند، به همین دلیل خودمان تصمیم گرفتیم تابلویی را ابتدای جاده نصب کنیم اما اداره راه می‌گوید این تابلو در حریم جاده قرار دارد و باید برداشته شود.
 

fountainhead:

دیدگاه کاربران