یزد

شنبه, 1 اردیبهشت 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

سرو دوم ابرکوه در غربت ماند

 

سرو دوم ابرکوه در غربت ماند

ابرکوه که به مهد درختان کهنسال شهره است علاوه بر سرو 4500 ساله که دیرزیست ترین موجود زنده دنیا نام گرفته، سروی 1500 ساله را نیز در دامن خود پرورش داده اما این سرو در غربت مانده است.  



به گزارش خبرنگار مهر، سرو 1500 ساله که اکنون غریبانه در خانه ای در ابرکوه به زندگی خود ادامه می دهد، سرو دوم نام گرفته و گرچه سرو 4500 ساله نیز با مشکلات کوچک و بزرگ بسیاری دست و پنجه نرم می کند اما این موجود 1500 ساله در سایه سرو کهنسال دنیا به فراموشی سپرده شده است.

خبرگزاری مهر آخرین عکس ها و مطالب اختصاصی خود را از این درخت کهنسال در این گزارش ارائه می دهد.

سرو دوم ابرکوه در غربت

این سرو در باغچه یک خانه قدیمی و در میان خانه های مخروبه قرار گرفته است و محل قرار گیری آن در مرکز شهر و در فاصله حدود 200 متری خیابان اصلی شهر ابرکوه روبروی امامزاده احمد است.



امامزاده احمد ابرکوه بیشتر اوقات میزبان مسافران و زائران امام رضا(ع) است و این در حالی است که آنان از وجود درختی کهن با 1500 سال سن در نزدیکی این امامزاده هیچ اطلاعی ندارند و اگر با دقت شاخه های این درخت را نیز ببینند و پیگیر بازدید از این موجود کهنسال شوند، چنین امکانی برای آنان وجود ندارد.

مردم ابرکوه سرو دوم را نمی شناسند

نکته جالب توجه آن است که به گفته یکی از اصحاب رسانه در ابرکوه وقتی برای نخستین بار عکس این درخت در یک ویژه نامه مطبوعاتی شهرستان منتشر شد، سیل تلفن های مردم شهرستان و جویا شدن آدرس این درخت تعجب برانگیز بود.



یک عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی یزد به عنوان یکی از کارشناسان خبره در رابطه با درختان دیر زیست در مورد این درخت به خبرنگار مهر اظهار داشت: سرو دوم از جمله درختان کهنسالی است که سن تقریبی آن حدود 1400 تا 1500 سال تخمین زده می شود.

مشخصات سرو دوم ابرکوه

محمد هادی راد افزود: ارتفاع این درخت دیر زیست حدود 20 متر، محیط تنه آن در زمان اندازه گیری شش متر و نیم و ارتفاع ناحیه تشکیل تاج آن شش متر بوده است.

وی در مورد قطر تاج این درخت کهن سال اظهار داشت: در زمان اندازه گیری قطر تقریبی تاج 5.8 متر بوده است.



این کارشناس در تشریح وضعیت محل و نحوه آبیاری سرو دوم ابرکوه بیان داشت: این درخت در باغچه منزل قدیمی در مرکز شهر ابرکوه واقع شده است که در حال حاضر به وسیله آب شرب شهر و آب باران آبیاری می شود.

هادی راد همچنین در مورد مشخصات ظاهری و لطمات وارد شده به این درخت در طول زمان حیات افزود: تعدادی از شاخه های درخت قبل از تاج بریده شده و اثرات آن برجای مانده است و دارای تعداد زیادی انشعاب کوچک و بزرگ در محل تاج است.

وی اظهار داشت: با وجود شرایط بسیار نامساعد محل استقرار درخت و آسیب های وارده از جمله بریده شدن برخی از شاخه ها، تاج درخت از رشد و سرسبزی خوبی برخوردار است.

محل استقرار درخت 1500 ساله نیازمند بازسازی است

وی تاکید کرد: تنها در صورت اصلاح و بهسازی محل استقرار و آبیاری آن در شرایط مطلوب، شرایط درخت از وضع کنونی رو به بهبود خواهد رفت و باید اقدامات فوری باید برای حفظ این گونه ارزشمند صورت بگیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه نیز با بیان اینکه اداره منابع طبیعی تنها یک عضو از کمیته درختان کهنسال استان یزد است، اظهار داشت: در ابرکوه درختان کهنسال بسیاری وجود دارد که بسیاری از آنها هنوز شناسایی نشده است.



محمد مهدی صادقی افزود: این اداره در شهرستان ابرکوه تلاش می کند که با کمک مردم این درخت ها شناسایی شوند و آخرین نمونه هایی که در این حیطه مورد شناسایی قرار گرفته اند، چند درخت بنه کهنسال در دهستان فراغه است.

مستأجر خانه ای که این درخت کهنسال در آن قرار دارد و نهایت همکاری را برای تصویربردار مهر داشت، اظهار داشت: چندین سال است که در این خانه ساکن هستم ولی تاکنون کسی برای سرکشی به این درخت نیامده است.

جواد کارگر افزود: تنها کمکی که به این درخت شده است، تأمین آب آن است که با لوله ای که به جوی خیابان متصل شده و هنگام جاری شدن آب در آن، درخت آبیاری می شود.

چرا به آثارتاریخی خود بی توجه شده ایم؟

متأسفانه آثار ارزشمند این شهرستان تاریخی که درختان کهنسال تنها بخش کوچکی از آن را تشکیل می دهند، مورد کم توجهی قرار گرفته اند و شاید یکی از علل آن قرار داشتن تعداد زیاد آنها در شهرستان است و به همین دلیل نتوانسته و یا نخواسته ایم آنان را مورد توجه قرار دهیم.



در حالی که در بسیاری از کشورها معدود آثار خود را که بعضأ قابل مقایسه با آثار تاریخی ایران نیز نیستند مورد توجه جدی قرار داده اند و بهره برداری مختلف و از جمله بهره برداری های اقتصادی از آن می برند ما در چالش نگهداری از آنان مانده ایم و نمی توانیم حتی در همین حیطه نیز به خود امیدواری بدهیم که آیا با وضع موجود در آینده ای نه چندان دور از آنان اثری هست یا خیر.
 

fountainhead:

دیدگاه کاربران