یزد

پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

"بازار زرگري يزد" مجموعه‌اي طلايي در دل كوير

 

"بازار زرگري يزد" مجموعه‌اي طلايي در دل كوير

بازار تاريخي زرگري شهر يزد يكي از جاذبه‌هاي گردشگري اين استان كويري است كه پس از سال‌هاي متمادي به دليل عرضه توليدات صنعت طلاسازي با ويژگي‌هايي خاص، همچنان پررونق باقي مانده است  

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه يزد، بازار زرگری يكي از بازارهاي قديمي و البته پررونق يزد است كه در بخش شمالی خیابان قیام‌شهر یزد(روبروي مجموعه اميرچخماق) واقع شده و قدمت آن به سده‌هاي 12 و 13 هجري قمري بازمي‌گردد و در نهم ارديبهشت ماه 1382 به شماره‌ ۸۵۲۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اين بازار كه 94 متر طول و سه متر عرض دارد، داراي سقفي با ارتفاع شش متر به صورت طاق و تویزه با قوس‌های هلالی و جناقی است. در طاق بازار نورگیرهایی دیده می‌شود و در وسط راسته بازار نیز بخشی به صورت طاق آهنگ وجود دارد.

تعداد مغازه‌هاي اين بازار را 53 باب نوشته‌اند، ولي "محمدحسین نجفی"، رییس اتحادیه طلا و جواهرات استان یزد مي‌گويد كه بازار زرگری یزد در مجموع از حدود 250 مغازه تشکیل شده که قالب مغازه‌ها نيز زرگری و طلافروشي است.

البته از آنجایی که هر تازه عروس و داماد یزدی برای خرید عروسي كه در يزد به خريد بازار موسوم است، سری به بازار زرگري شهر يزد می‌زنند، اندك مغازه‌هايي نيز به فروش سایر اقلام مورد نیاز برای آداب و رسوم عروسی یزدی‌ها، از پوشاک تا لوازم آرایشی و ... مي‌پردازند.

نکته‌ مهم ديگر در مورد طلافروشي‌هاي بازار زرگري يزد اين است كه برخلاف بسياري از شهرهاي كشورمان كه در جواهرات‌فروشي‌‌هايشان قفل است، درب مغازه‌هاي طلافروشي‌هاي يزد به برکت امنيت موجود در اين شهر كويري هميشه باز و گشوده است و حتي در داخل برخي از مغازه‌ها، جواهرات در ويترين‌هاي بدون محافظ، در معرض ديد مشتريان قرار دارد.


نجفی، رییس اتحادیه طلا و جواهرات استان نيز در اين مورد بيان كرد: امنیت در بازار زرگری یزد به نسبت سایر استان‌ها خوب و رضایت بخش است؛ به طوری که اخیراً بروز دو سرقت در دو ماه اخیر، باعث شگفتی و حساس شدن كسبه‌ و طلافروشان یزدی شده است.

وي همچنين بيان كرد: در حالی که در ایام تعطیلات نوروز بسیاری از بازارهای کشور تقریباً در رکود و یا تعطیل هستند، بازار زرگری یزد از رونق قابل توجهی در این ایام برخوردار است و بسیاری از مسافران پس از خرید شیرینی، در یزد طلا می‌خرند.

در واقع صنعت زرگری یا طلا‌سازی از مهمترین و مشهورترین صنایع یزد است؛ به طوري كه استفاده از این فلز گرانبها نيز در بین زنان يزدي از اهمیت زیادی برخوردار است و شايد علاوه بر توجه به جنبه‌ زینتی، نوعي نگاه سرمایه‌ای و اقتصادی به طلا نيز مزيد بر اين علت شده باشد.

طلای یزد در مقایسه با زیورآلات کشورهایی مثل ایتالیا و هند ویژگی‌های خاص خودش را دارد و حتي طلاي يزد در سطح كشور نيز شناخته شده است. در بیشتر مواقع طلاي يزد با مرواریدهای خاویاری تزئین می‌شود كه طرفداران خارجی زیادی هم دارد.

به اعتقاد نجفی، رییس اتحادیه طلا و جواهرات استان يزد ويژگي‌هايي مانند عیار بالا، استقبال از طلاهای دست ساز و نوع ساخت خاص شهر يزد و همچنين اجرت ساخت پايين، موجب جذب مشتریان و افزايش رغبت مردم به خرید طلاي يزد شده است.

وي بيان كرد: عيار طلاي يزد به دليل ساخت و هنر تراش استادكاران يزدي به وسيله دست، معمولاً 20 به بالاست و اين در حاليست كه به غير از کشورهای حاشیه خلیج فارس که طلاهایی با عیار 21 دارند، در مابقي مناطق از طلاي با عیار 18 استفاده مي‌شود.

البته همين موضوع نيز باعث شده كه برخي از توليدات طلاي يزد كه داراي عيار 18 است به ديگر استان‌هاي كشور مانند کرمان، بندرعباس، فارس، خراسان و تهران ارسال شود.

نجفي با اشاره به نظارت كامل اتحادیه بر نحوه ساخت و عرضه جواهرات در استان، خاطرنشان كرد: خوشبختانه صحت عیار حك شده روي جواهرات یزد و عدم ارائه گزارش تخلف از سوي خريداران، باعث ایجاد اطمینان خاطر مشتریان از طلاي يزد شده است.

وي با بيان اين كه یزدی‌ها آدم‌های معتقد و بی‌ریایی هستند، اظهار كرد: انصاف و برخورد خوب کاسب‌های خونگرم یزدی از جمله طلافروشان اين استان، زبانزد مسافران و گردشگران است.

رییس اتحادیه طلا و جواهرات استان يادآور شد: در حال حاضر 900 سازنده طلا اعم از استادكاران و شاغلين در کارگاه‌های طلاسازی دستی و یا ماشینی در شهر یزد مشغول به کارند و قریب 380 نفر نیز به فروشندگي طلا و جواهرات مشغولند.

نجفي درخصوص ميزان فروش طلا در بازار يزد نيز عنوان كرد: جدای از نوسانات اخیر بازار طلا و متفاوت بودن میزان فروش در طول روزهای سال، آمار دقیقی از میزان فروش طلا در بازار یزد وجود ندارد و شاید یکی از مهمترین علل آن دخالت نکردن کسبه‌ها در کار سایرین و میزان فروش آنها باشد.

البته این آمار را از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و همچنين اداره كل امور مالياتي استان يزد نیز پیگیر شديم، ولی آنها نیز آمار مشخصی در این خصوص نداشتند و علت را موضوعاتي نظير خريد و فروش‌هاي غيررسمي و گاهي فرار از پرداخت ماليات بيان كردند‌.

به هر حال اگر در ايام تعطيلات يا هر وقت ديگري به يزد سفر کرديد، از بازار زرگري يزد غافل نشويد، چرا كه طلاسازان يزد با طلاي 20 عيار طرح‌هاي اصيل و زيبايي خلق مي‌كنند.

 

fountainhead:

دیدگاه کاربران