یزد

شنبه, 1 اردیبهشت 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

رییس انجمن صنفی هتلداران خبرداد:تخريب قسمتی از بافت تاريخي يزد

 

رییس انجمن صنفی هتلداران خبرداد:تخريب قسمتی از بافت تاريخي يزد

رییس انجمن صنفي هتل‌داران و مراکز اقامتی استان يزد گفت: اين فاجعه است كه وقتي گردشگران داخلي و خارجي فرسنگ‌ها راه را براي ديدن بافت تاريخي يزد مي‌پيمايند، شاهد تخريب بخشي از اين بافت باشند  


محمدحسين محتاج‌الله در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: حدود 740 هكتار از بافت تاريخي يزد در فهرست آثار ملي ثبت شده است، ولي اكنون با تخريب‌هايي كه انجام مي‌شود، اجازه مي‌دهند 80 هكتار از اين بافت كاهش يابد.

او با اشاره به تخريب بخشي از بافت تاريخي يزد كه پنجم فروردين‌ماه رخ داد، ادامه داد: اين مسأله تكان‌دهنده است كه وقتي گردشگران براي ديدن بافت تاريخي به يزد مي‌آيند به‌راحتي تخريب در آن صورت مي‌گيرد و هيچ واكنشي هم از مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي ديده نمي‌شود.
محتاج الله بیان كرد: جاي تعجب است كه مشخص نيست فلسفه‌ي وجودي سازمان ميراث فرهنگي در چنين موضوع‌هايي چيست، كسي كه بايد از اين‌گونه اتفاق‌ها جلوگيري كند، متولي حفظ ميراث فرهنگي است؛ ولي متأسفانه اين موضوع را در يزد نمي‌بينيم.

او با تأكيد بر اين‌كه هر مترمربع از بناهاي تاريخي حكم يك معدن طلا را دارد، افزود: يكي از دلايل بروز چنين تخريب‌هايي، ضعف مديريتي در ميراث فرهنگي است كه يكي از دلايل آن، بومي نبودن مديران كل ميراث فرهنگي و گردشگري در استان‌هاست، چنين مسأله‌اي را به‌طور عيني در يزد شاهد هستيم. اگر مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري يزد، بومي اين استان بود تعصب بيشتري نسبت به حفظ آثار تاريخي شهر داشت.

همچنین در اين‌باره، امير ترقي‌نژاد دوست‌دار ميراث فرهنگي نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار كرد: صبح روز شنبه (پنجم فروردين‌ماه) تعدادي بلدوزر بخشي از محله‌ي «خلف باغ» را كه يكي از محله‌هاي بافت تاريخي يزد است تخريب كردند.

او گفت: اين بخش از بافت يزد در كنار حسينيه‌ي تاريخي «نقشين» قرار دارد و از آنجا كه اين حسينيه‌ي متعلق به دوره‌ي زنديه در فهرست آثار ملي ثبت شده، با اين تخريب، به بخشي از حريم آن تعرض شده است.

وي با اشاره به كاشي‌كاري‌هاي نفيسي كه در اين حسينيه وجود دارد، بيان كرد: البته حسينيه‌ي «نقشين» حال و روز خوشي ندارد و بايد هرچه سريع‌تر راه‌كاري براي آن انديشيده شود تا اقدامات مرمتي در آن انجام شود.

ترقي‌نژاد ادامه داد: به نظر مي‌رسد با توجه به مصوبه‌ي سال گذشته‌ي شوراي شهر، اين تخريب براي ساخت پاركينگ انجام شده باشد. البته شايد نظر سازمان ميراث فرهنگي اين باشد كه اين بخش از بافت، فرسوده است و نه تاريخي، ولي وجود حسينيه، يك حمام و تعدادي خانه‌ي تاريخي نشان مي‌دهد كه اين منطقه تاريخي است.

اين دوست‌دار ميراث فرهنگي تأكيد كرد: با توجه به اين‌كه پرونده‌ي ثبت جهاني يزد در حال تهيه است، بروز چنين اتفاق‌ها و تخريب‌هايي خوشايند نيست.

 

fountainhead:

دیدگاه کاربران